W tym roku, do końca września sprzedano już 16 561 nowych samochodów osobowych z napędem hybrydowym. Jest to wynik o 35,6 proc. lepszy od zeszłorocznego, a ten trend stale się poprawia. Hybrydy zyskują na popularności i rośnie zainteresowanie. Grupa PGD oferuje na chwilę obecną aż siedem takich modeli. Sprawdź ile kosztują.
Powyższe dane opublikował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje hybryd – od plug-in po tzw. mild hybrid, czyli samochody w których silnik elektryczny pełni jedynie rolę rozrusznika i alternatora, a także generatora wspomagającego silnik spalinowy. Jednak umówmy się, że te ostatnie nie są hybrydami w rozumieniu dwóch rodzajów napędu, ponieważ samochód zawsze do jazdy korzysta wyłącznie z silnika spalinowego. Zatem hybrydą jest najwyżej… marketingowo.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6o0UquyFWzg[/youtube]
Przyjrzyjmy się zatem prawdziwym hybrydom, a w Grupie PGD dominują pod tym względem marki koreańskie. Wyróżniają się tu dwie spokrewnione technicznie ze sobą linie modelowe – Hyundai Ioniq oraz Kia Niro. Każdy z tych modeli jest oferowany w wersji hybrydowej i hybrydowej plug-in, a dodatkowo Hyundai oferuje elektryczną odmianę Ioniqa. Nie trzeba będzie długo czekać na odpowiednik Niro z napędem wyłącznie na prąd.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=D0gnAN7WSao[/youtube]
Wersje hybrydowe są napędzane benzynowym silnikiem 1.6 GDI o mocy 105 KM oraz elektrycznym o mocy 43,5 KM. Moc silnika elektrycznego wynosi 60,6 KM w wersji plug-in. Hyundai Ioniq Hybrid kosztuje od 99 400 zł, natomiast Kia Niro Hybrid 91 990 zł. Wersje plug-in kosztują odpowiednio 145 900 zł oraz 127 900 zł.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=uikIlVQebJU[/youtube]
To co najbardziej odróżnia te modele to koncepcja nadwozia. Hyundai Ioniq jest klasycznym kompaktowym pojazdem hybrydowym z wydłużonym nadwoziem w tylnej części i dużą klapą bagażnika. Kia Niro jest czymś pomiędzy crossoverem a tradycyjnym hatchbackiem.
To jednak nie koniec oferty salonów Korea Motors. Hybrydowe są także Kia Optima i Kia Optima Wagon. Duże samochody klasy średniej napędzane 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 156 KM i elektrycznym o mocy 67 KM, a napęd typu plug-in generuje łącznie 205 KM mocy systemowej. Sedan został wyceniony na 164 900 zł, natomiast kombi na 171 200 zł.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jdTMhhIyUo8[/youtube]
Konkurentem Kii Optima plug-in Hybrid może być Ford Mondeo Hybrid, którego jakiś czas temu dla was testowałem. Auto jeszcze mocno niszowe, ale niebawem Ford rozwinie skrzydła w tym segmencie – zacznie od nadwozia kombi dla hybrydy. Za eleganckiego sedana wyposażonego w napęd o łącznej mocy 187 KM, w skład którego wchodzi m.in. 2-litrowa jednostka benzynowa, zapłacicie 139 730 zł.
Ceny samochodów hybrydowych Grupy PGD
- Hyundai Ioniq Hybrid od 99 400 zł
- Hyundai Ioniq Hybrid Plug-in od 145 900 zł
- Kia Niro Hybrid od 91 990 zł
- Kia Niro Hybrid Plug-in od 127 900 zł
- Kia Optima Plug-in Hybrid od 164 900 zł
- Kia Optima Wagon Plug-in Hybrid od 171 200 zł
- Ford Mondeo Hybrid od 139 730 zł