Najnowszy film
Kia Stonic 1.0 T-GDI: nie tylko miejski crossover [wideotest]

_DSC0219

Po dość udanym, ale też stylistycznie kontrowersyjnym crossoverze o nazwie Soul, Kia zaprezentowała ładniejszego i lepiej wpisującego się w trendy Stonica. Ten miejski crossover okazał się zaskakująco dobry… poza miastem.

Crossovery segmentu B wcale nie muszą być miejskie, co Kia Stonic doskonale udowadnia. Choć charakter samochodu doskonale wpisuje się w obecne trendy małych SUV-ów do przemierzania aglomeracji i Stonic czuje się w tym bardzo dobrze, to swoją wszechstronność pokazuje w trasie.

_DSC0184

Już po zajęciu miejsca za kierownicą prowadzący poczuje, że tym samochodem może pokonywać setki kilometrów. Wygodne fotele z długimi siedziskami dobrze podpierają ciało, a ich szeroki zakres regulacji wraz z kolumną kierownicy pozwalają odnaleźć wygodną pozycję na długą trasę. Czytelność wskaźników, kokpitu i obsługa auta nie wymagają absolutnie żadnych poprawek. Zarówno komputer pokładowy jak i system multimedialny z nawigacją (standard w wersji XL) działają intuicyjnie. Schowki i gniazda są na swoim miejscu. Jedynie gniazdo do ładowania smartfona mogłoby być trochę wydajniejsze, a klimatyzacja automatyczna działa tylko jednostrefowo.

_DSC0217

Materiały wykończeniowe nie są najwyższych lotów, ale należy pamiętać o klasie samochodu – to segment B. Na pochwałę zasługuje natomiast staranny montaż. Co ciekawe, te same połacie czarnych i błyszczących twardych tworzyw sztucznych na desce rozdzielczej oraz panelach drzwi nie przeszkadzają tak jak w podobnym do Stonica modelu Rio.

Oczywiście z przodu nie zabraknie miejsca nawet wysokim osobom. Jednak auto jest przygotowane raczej w konfiguracji 2+2. Z tyłu będą wygodnie podróżowały dzieci lub niższe osoby dorosłe, choć na pochwałę zasługuje wygodna kanapa. Za nią mamy całkiem pojemny bagażnik o pojemności 332 litry z podwójną podłogą. Choć wartość ta na papierze mieści się raczej w dolnych granicach normy dla tej klasy samochodu, to w praktyce jest znacznie lepiej. Oparcia kanapy po złożeniu tworzą praktycznie płaską podłogę.

_DSC0234

No to w trasę

O jeździe miejskiej można powiedzieć krótko – Kia Stonic jeździ jak crossover. Zużycie paliwa w takich warunkach to 6,5 l/100 km. Poza miastem jest lepiej – 5,5 l/100 km przy prędkości 90 km/h oraz 8,3 l/100 km przy 140 km/h. Jednak atutem Stonica jest prowadzenie poza miastem.

Zawieszenie ma wyraźnie sportowy charakter. Co prawda nie jest sztywne, ale wraz z nadwoziem tworzy zwartą, chętną do zmian kierunku jazdy konstrukcję. Układ kierowniczy ma dość małe przełożenie, co pozwala wchodzić w ciasne łuki bez przekładania rąk na kierownicy. Choć podwozie zapewnia dobre resorowanie, to nie wprowadza nadwozia w głębokie przechyły. Mam wrażenie, że do optymalnie skalibrowanego tłumienia amortyzatorów i sprężyn, dobrano po prostu sztywne stabilizatory. Efekt jest zaskakująco dobry.

_DSC0247

Zwłaszcza, gdy zbliżymy się do granicy poślizgu kół lub delikatne ją przekroczymy. Wówczas do akcji wchodzi płynnie pracujący system ESC z funkcją wektorowania momentu obrotowego. Hamulce po wewnętrznej stronie zakrętu delikatnie przyhamowują koła, by samochód lepiej wpisał się w łuk, co kierowca odczuwa jako delikatny, ale niewymagający korekt poślizg. Początkowo można pomyśleć, że to opony zawodzą, ale w praktyce zamiast wyhamowywać auto, kontrola stabilizacji toru jazdy zachęca do jeszcze dynamicznego wchodzenia w zakręty.

Oczywiście Stonic nie jest i nie zamierza być autem sportowym, dlatego na przykład hamulce potrafią się zmęczyć po dłuższym, ostrym traktowaniu. Jednak to, co zasługuje na pochwałę, to ogromna pewność prowadzenia i wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego.

_DSC0226

Za to odpowiadają także systemy wspomagające kierowcę, jak na przykład ten ostrzegający o zjeżdżaniu z pasa ruchu, asystent martwych pól lusterek, czy kapitalny system oceniający poziom zmęczenia kierowcy. Za pomocą wskaźnika na komputerze pokładowym przekazuje informację o tym, jaką uwagę prowadzący przykłada do jazdy.

Do charakteru samochodu idealnie pasuje silnik 1.0 T-GDI, którego moc 120 KM jest w sam raz. O ile w kompaktowych samochodach trochę brakuje mu wigoru, a w mniejszych jest po prostu sportowy, o tyle Stonic rozpędza się do setki w godne pochwały 10,3 s. Elastyczność silnika jest na dobrym poziomie, chętnie rozkręca się do 6000 obr./min i przyjemnie przyspiesza już od około 2000 obr./min. Na pewno jest to efekt nie tylko 171 Nm dostępnych już od 1500 obr./min, ale także niskiej masy 1110 kg, którą czuć również na każdym zakręcie. Litrowy motor ładnie brzmi podczas wchodzenia na obroty, ale jest też cichy przy wyższych prędkościach za sprawą dość długiego przełożenia szóstego biegu.

_DSC0229

Pełen zalet crossover koreańskiego producenta kosztuje 60 990 zł z silnikiem 1.4 o mocy 100 KM lub 70 490 zł z takim motorem jak testowy – 1.0 T-GDI o mocy 120 KM. Jest to nie tylko znacznie dynamiczniejsza jednostka napędowa, ale także wyższa specyfikacja wyposażenia L. Wybierając standard XL kosztujący 76 990 zł, klient otrzymuje już bogatą wersję samochodu z wyposażeniem nie obejmującym jedynie systemów wspomagania jazdy. Za dwukolorowe nadwozie z kontrastowym kolorem dachu trzeba dopłacić 3000 zł. Do wyboru jest pięć konfiguracji – dwie z czarnym dachem, dwie z pomarańczowym i jedna z czerwonym.

Kia Stonic doskonale oddaje charakter crossovera, pokazując, że nawet te miejskie potrafią być bardzo wszechstronne. Zaspokoi potrzeby transportowe rodziny 2+2, kierowcy dostarczy pozytywnych wrażeń podczas dynamicznej jazdy, pasażerom odpowiedni poziom komfortu, nie naruszy budżetu domowego przy tankowaniu, a do tego jest rozsądnie skalkulowany. Aby w pełni cieszyć się posiadaniem tego modelu, wybierzecie wersję 1.0 T-GDI.

Umów się na jazdę testową Kią Stonic!

Dane techniczne

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:  R3, turbo
Rodzaj paliwa:  benzyna
Ustawienie:  poprzeczne
Rozrząd:  DOHC
Objętość skokowa:  998 cm3
Moc maksymalna:  120 KM przy 6000 obr./min
Moment maksymalny:  171 Nm przy 1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów:  manualna, 6 biegów
Typ napędu:  przedni
Hamulce przednie:  tarcze wentylowane
Hamulce tylne:  tarcze
Zawieszenie przednie:  kolumna MacPhersona
Zawieszenie tylne:  belka skrętna
Koła, ogumienie przednie:  205/55 R17
Koła, ogumienie tylne:  205/55 R17

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: crossover
Liczba drzwi:  5
Masa własna:  1110 kg
Ładowność:  530 kg
Długość:  4140 mm
Szerokość:  1760 mm
Wysokość:  1520 mm
Rozstaw osi:  2580 mm
Pojemność zbiornika paliwa:  45 l
Pojemność bagażnika:  332 l
Osiągi:
Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:  10,3 s
Prędkość maksymalna:  185 km/h
Zużycie paliwa (miasto):  6,0 l/100 km  6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):  4,5 l/100 km  5,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):  5,0 l/100 km  7,2 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada):  b.d.  8,3 l/100 km
Emisja CO2:  115 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:  5 gwiazdek
Cena:
Model od:  60 990 zł
Diesel od:  75 490 zł
Samochód testowy od:  76 990 zł

 



Wróć