Motoryzacja w Hiszpanii przypomina mi motoryzację w Polsce. Mniej więcej w tym samym czasie zbudowano fabryki i w obu państwach była to chluba narodowa. W obu też swój wkład w rozwój motoryzacji miał włoski Fiat. Tyle tylko, że w pewnym momencie rozwoju motoryzacja hiszpańska i polska całkowicie się rozeszły. Podczas gdy Hiszpanie szukali stabilnego inwestora i wybrali Volkswagena, Polacy wybrali populistyczne Daewoo. Efekty znamy doskonale. Popatrzmy ię jednak na motozację, której się udało
Motoryzacja w Hiszpanii – 70 lat minęło
Otwarcie pierwszej fabryki SEAT-a miało miejsce 5 czerwca 1953 roku w Zona Franca w Barcelonie. Zatem motoryzacja w Hiszpanii powstała w podobnym czasie co FSO (start w roku 1951). Pierwszy model marki SEAT, który oparto na licencji Fiata 1400, opuścił fabrykę 13 listopada. Początkowo produkcja ograniczała się tylko do 5 samochodów dziennie. To niewiele w porównaniu z dzisiejszymi standardami. Ten skromny wynik można jednak uzasadnić faktem, że SEAT 1400 był modelem luksusowym i dość drogim. Zważywszy zaś na powojenny rozwój Europy, w Hiszpanii był na te modele niewielki popyt. Dopiero po pewnym czasie zaczęto produkcję samochodów na masową skalę.
Pół wieku temu stworzono dział badań i rozwoju
Dział badań i rozwoju SEAT powstał w roku 1973. Od tego czasu pełnił kluczową rolę w tworzeniu nowych technologii, rozwiązań i projektów samochodowych. W tamtych latach jego główną misją było poszukiwanie nowych sposobów na poprawę wydajności, bezpieczeństwa i komfortu samochodów marki SEAT.
Werner Tietz, wicedyrektor ds. rozwoju i badań SEAT tak to podsumował
Przez te 50 lat dział badań i rozwoju wprowadził wiele innowacyjnych rozwiązań, które przyczyniły się do sukcesu marki na rynku. Motoryzacja hiszpańska to rozwój nowoczesnych silników o niskiej emisji, czy zastosowanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Warto też zauważyć wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań związanych z łącznością i rozrywką w samochodach. Jesteśmy niesamowicie dumni z naszej historii.
30 lat od powstania fabryki w Martorell
Z kolei w lutym 2023 roku hiszpański producent samochodów SEAT S.A., świętował 30. rocznicę powstania swojej fabryki w katalońskim mieście Martorell. Fabryka została otwarta w roku 1993, po trwających 34 miesiące pracach. Wraz z uruchomieniem fabryki, SEAT S.A. przeniósł produkcję z dawnych zakładów Zona Franca w Barcelonie
Od otwarcia fabryki w Martorell firma wyprodukowała ponad 12 milionów samochodów, obejmujących łącznie 45 różnych modeli pojazdów, które eksportowane są do ponad 70 krajów na całym świecie. W minionym roku aż 83% wyprodukowanych samochodów trafiło na zagraniczne rynki.
Motoryzacja w Hiszpanii w przyszłości
Do roku 2025 główna fabryka SEAT S.A. rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek z grupy Volkswagen. W tym celu opracowano strategiczny plan, który składa się z pięciu kluczowych filarów: ludzi i organizacji, elektryfikacji i produktu, kompleksowej produkcji end-to-end (E2E), digitalizacji oraz zrównoważonego rozwoju.
Jednym z ważniejszych projektów w ramach tego planu jest produkcja małych pojazdów elektrycznych BEV dla Grupy Volkswagen przez firmę SEAT S.A. W przyszłości fabryka w Martorell stanie się jednym z centrów produkcyjnych samochodów elektrycznych dla koncernu, pełniąc kluczową rolę w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych w Hiszpanii.
Mieczyslaw Kowalik