Najnowszy film
Napędy na cztery koła w samochodach Grupy PGD. Co kryje się pod ich nazwami?

Volvo-XC60_UK-Version-2018-1600-95

Napęd na cztery koła staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem, docenianym przez wielu kierowców. Spora grupa aut jest dostępna w wariancie 4×4 czy AWD, choć nazwy bywają różne. Dziś właśnie tym się zajmiemy. Poznajcie sekrety nazw napędów na cztery koła w samochodach oferowanych przez grupę PGD.

Szerzej o zasadzie działania poszczególnych rozwiązań typu 4×4/AWD pisałem w poniższym artykule, więc proponuję w pierwszej kolejności zapoznać się z tymi informacjami.

Na czym polega różnica między napędem na cztery koła stałym i dołączanym?

AWD

Przejdźmy do nazw. Jedną z najpopularniejszych jest AWD. Co oznacza? Co do zasady jest to określenie stosowane względem stałego napędu na cztery koła, ale znacząco zostało rozmyte przez producentów aut. Dziś AWD to w praktyce napęd na cztery koła, w który kierowca nie musi ingerować, by mieć obie osie napędzane. Zatem najłatwiej go opisać tak: AWD to napęd na cztery koła, który działa zawsze. Wiemy zatem, że nie jest to napęd dołączany manualnie, ale może być nim dołączany automatycznie. Z reguły taki właśnie jest.

AWD Forda to napęd bezpieczny i praktyczny. Nie został stworzony do dynamicznej jazdy, ale tę rolę przejmuje zawieszenie.

AWD Forda to napęd bezpieczny i praktyczny. Nie został stworzony do dynamicznej jazdy, ale tę rolę przejmuje zawieszenie.

Jacy producenci stosują nazwę AWD? Przede wszystkim Ford w swoich modelach z linii Mondeo, Galaxy i S-Max, a także w crossoverach jak Edge czy Kuga, użytkowym Transicie, a nawet w małym EcoSport, choć ten model obecnie nie jest oferowany z takim napędem w Polsce. W tych samochodach AWD jest systemem z napędem tylnej osi dołączanym automatycznie przez elektronicznie sterowane wielopłytkowe sprzęgło.

Zupełnie innym napędem jest Ford Performance AWD, który został po raz pierwszy wprowadzony do Focusa RS i obecnie już nie stosowany. Szerzej na temat tej skomplikowanej i prostej zarazem konstrukcji pisałem już w poniższym artykule:

Jak działa innowacyjny napęd Ford Performance All-Wheel-Drive w Focusie RS?

Napęd AWD Volvo działa bardzo sprawnie również w terenie. Pomimo swojej teoretycznie prostej konstrukcji.

Napęd AWD Volvo działa bardzo sprawnie również w terenie. Pomimo swojej teoretycznie prostej konstrukcji.

W napęd AWD wyposażone są także samochody marki Volvo i działa on dokładnie tak samo, przy czym w niektórych modelach ma on funkcję całkowitego rozłączenia napędu tylnej osi podczas jazdy na wprost. Tu jednak należy zupełnie oddzielić wersje hybrydowe T8 AWD od pozostałych, bowiem napęd tylnej osi w takich odmianach jest realizowany zupełnie inaczej. Z tyłu umieszczono oddzielny silnik elektryczny, który napędza tylne koła. Zatem pomiędzy przodem a tyłem nie ma żadnego mechanicznego połączenia. Dokładnie na tej samej zasadzie działa również napęd AWD w Oplu Grandlandzie Hybrid4.

AWD to również nazwa napędu na cztery koła samochodów Kia. We wszystkich modelach jest to system dołączany automatycznie jak w samochodach Forda. Przy czym model Stinger dołącza nie tylną, lecz przednią oś.

Kia Stinger ma automatycznie dołączaną przednią oś. Wersja GTS z preferencją napędu na tył i możliwością całkowitego wyłączenia przodu.

Kia Stinger ma automatycznie dołączaną przednią oś. Wersja GTS z preferencją napędu na tył i możliwością całkowitego wyłączenia przodu.

4WD

Jedną z niewielu marek, która trzyma się tej nazwy jest Mitsubishi. Z tym, że nazwa własna ich rozwiązania stosowanego m.in. w modelu Eclipse Cross to Super All-Wheel Control (S-AWC). Nie mniej jednak, jest to napęd oparty na elektronicznie sterowanym sprzęgle wielopłytkowym, które dołącza w razie potrzeby tylną oś. W niektórych modelach typu SUV jest możliwość całkowitego wyłączenia tylnej osi.

Ogólnie Mitsubishi stosuje określenie AWD, ale poszczególne modele mają swoje nazwy napędów.

Ogólnie Mitsubishi stosuje określenie AWD, ale poszczególne modele mają swoje nazwy napędów.

Zupełnie innym rozwiązaniem jest napęd 4WD stosowany w L200. Jego właściwa nazwa to Super Select lub Easy-Select 4WD. Pierwszy to zaawansowany system mieszany, łączący cechy napędu stałego i dołączanego. Dzięki centralnie umieszczonemu dyferencjałowi można jechać w trybie AWD, ale też można wyłączyć przednią oś. Do tego jest jeszcze reduktor i blokada mechanizmu różnicowego. Natomiast Easy-Select to typowy, klasyczny napęd dołączany ręcznie.

Również marka Hyundai stosuje w cennikach oznaczenie 4WD, ale właściwa nazwa napędu na cztery koła to HTRAC. Jest to również prosty napęd z elektronicznie sterowanym sprzęgłem, które dołącza w razie potrzeby tylną oś.

HTRAC to nazwa własna napędów 4x4 Hyundaia

HTRAC to nazwa własna napędów 4×4 Hyundaia

Napęd 4×4 wciąż w użyciu

Oczywiście chodzi o nazwę, która właściwie jest najprostszą i nieco przestarzałą, by nie powiedzieć prymitywną. Taką stosuje marka Nissan, ale wyłącznie w cennikach. Natomiast pełna nazwa napędu to All Mode 4×4-i. Jest to nic innego jak napęd dołączany automatycznie, pod warunkiem, że mówimy o crossoverach Nissana. Natomiast w pickupie Navara 4×4 to napęd dołączany mechanicznie z reduktorem. Co ciekawe, All-Mode 4×4-i również umożliwia ręczne odłączenie i dołączenie tylnej osi. Więc w pewnym sensie są to napędy podobne.

Także Ford stosuje także oznaczenie 4×4 w Rangerze, a jest to napęd dołączany mechanicznie i wyposażony w reduktor.

Opel sprytnie wykorzystał symbol 4x4 do nazwy swoich crossoverów

Opel sprytnie wykorzystał symbol 4×4 do nazwy swoich crossoverów

Opel wyposaża modele Mokka X oraz Insignia w napęd 4×4 o takiej właśnie nazwie. Są to jednak dwie różne konstrukcje. W przypadku Mokki to prosty napęd dołączanym tylnej osi ze sprzęgłem wielopłytkowym, natomiast w Insignii zamiast sprzęgła międzyosiowego zastosowano dwa sprzęgła na tylnej osi – każde odpowiedzialne za przeniesienie napędu na poszczególne koła. To niemal identyczne rozwiązanie jak w Fordzie Focusie RS.

Nazwy własne i ich sekrety

ATTESA E-TS All-Wheel Drive to napęd na cztery koła stosowany w Nissanie GT-R. Jest to sportowy napęd dołączający przednią oś, w praktyce stały, bo niezwykle rzadko zdarza się sytuacja, by samochód jechał z napędem tylnym. Z tym tylko zastrzeżeniem, że nie ma centralnego dyferencjału lecz sprzęgło.

Z technicznego punktu widzenia napęd na cztery koła w Nissanie GT-R to bodaj najbardziej skomplikowana konstrukcja układu napędowego ze wszystkich produkcyjnych samochodów.

Z technicznego punktu widzenia napęd na cztery koła w Nissanie GT-R to bodaj najbardziej skomplikowana konstrukcja układu napędowego ze wszystkich produkcyjnych samochodów.

AllGrip to ogólna nazwa dla napędów Suzuki. Są jego trzy wersje. AllGrip Auto jest najprostszym rozwiązaniem ze sprzęgłem wiskotycznym, które w przypadku poślizgu przedniej osi „dopędza” oś tylną. Jest on stosowany w modelu Ignis. AllGrip Select został już wyposażony w sprzęgło wielopłytkowe sterowane elektronicznie, a za pomocą pokrętła można także sprzęgło blokować lub zmieniać jego sposób pracy. Ostatnim rodzajem jest AllGrip Pro i taki napęd ma Suzuki Jimny. To klasyczne rozwiązanie terenowe, czyli napęd dołączany ręcznie z reduktorem.

Napędy AllGrip Suzuki w trzech wersjach – czym się różnią?

4Drive – ta tajemnicza nazwa to kolejny napęd automatyczny, z dołączaną tylną osią i w niektórych modelach możliwością konfigurowania jego pracy. Taką nazwę stosuje tylko marka Seat.

Sportowy napęd Q4 Alfy Romeo pozwala swobodnie kontrolować poślizg tylnej osi

Sportowy napęd Q4 Alfy Romeo pozwala swobodnie kontrolować poślizg tylnej osi

Alfa Romeo używa z kolei nazwy Q4 w modelach Giulia i Stelvio. Jest to dołączany automatycznie napęd przedniej osi, realizowany przez elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. To napęd sportowy i podobny do rozwiązania stosowanego w Nissanie GT-R.

A teraz rozwikłajmy łamigłówki Jeepa, a zaczniemy od modelu Grand Cherokee, który ma aż trzy rodzaje napędów. Quadra-Trac II to napęd z automatycznym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy kołami za pomocą sprzęgła wielopłytkowego i kontroli trakcji. W praktyce jest to napęd stale napędzający wszystkie koła, dodatkowo wyposażony zarówno w blokadę jak i reduktor. Wersja Trailhawk, bardziej terenowa, ma napęd Quadra-Drive II z elektronicznie sterowaną blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi, który poza tym jednym urządzeniem niczym się nie różni od Quadra-Trac II. Jest jeszcze napęd Quadra-Trac, który nie ma reduktora i stosuje się go wyłącznie w wersjach sportowych SRT.

W Jeepie Grand Cherokee sama konstrukcja układu napędowego to jedno, ale jest jeszcze cały system zarządzania nim.

W Jeepie Grand Cherokee sama konstrukcja układu napędowego to jedno, ale jest jeszcze cały system zarządzania nim.

Mniejszy model Jeepa, czyli Cherokee ma na pokładzie napęd Active Drive I lub Active Drive II. Oba są prostymi rozwiązaniami z elektronicznie sterowanym sprzegłem, które dołącza tylną oś oraz daje się konfigurować poprzez wybór trybu jazdy. Active Drive II ma ponadto reduktor. Jest jeszcze rozwinięcie tego napędu o nazwie Jeep Active Drive Lock, które poza reduktorem zostało wyposażone w blokowany tylny mechanizm różnicowy.

Bardzo podobną nazwę stosuje się w Jeepie Compassie i Renegade – jest to Active Drive 4×4 – a co do zasady działania jest dokładnie taka sama jak w Active Drive I. Przy czym w modelach Trailhawk stosuje się Active Drive Low 4×4 z dodatkowym niskim biegiem – nie reduktorem.

Również Jeep Wrangler ma swoje oznaczenia dla napędów na cztery koła. Jest to 4×4 Command-Trac Full Time z napędem dołączanym ręcznie lub automatycznie za pomocą blokowanego sprzęgła wielopłytkowego – napęd mieszany. Oczywiście dołączana jest przednia oś, a wyposażenie stanowi reduktor. Natomiast 4×4 Rock-Trac Full Time stosowany wyłącznie w wersji Rubicon nie różni się działaniem, ale ma większe przełożenie w reduktorze, a także dwie dodatkowe blokady mechanizmów różnicowych na obu osiach.



Wróć