Nissan, który w zgodnej opinii obserwatorów rynku, modelem LEAF zelektryfikował Europę, wyznacza nową drogę ku zrównoważonej mobilności na europejskim rynku. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne rozwiązania w dziedzinie transportu, firma ogłosiła ambitny plan. Otóż do 2030 roku wszystkie nowe modele Nissana dostępne w Europie zostaną w pełni zelektryfikowane. Makoto Uchida, prezes i dyrektor generalny firmy Nissan, podkreśla – Samochody elektryczne to optymalne rozwiązanie dla przyszłości mobilności. Ponad milion klientów już dołączyło do naszej podróży, czerpiąc radość z posiadania elektrycznego Nissana.
Nissan opiera się na swoich wieloletnich kompetencjach w dziedzinie projektowania, produkcji oraz elektryfikacji pojazdów. Jednocześnie koncentruje się na swoich fundamentalnych wartościach, takich jak innowacja i zaangażowanie w ochronę środowiska naturalnego. To zaangażowanie przynosi rezultaty, gdyż samochody elektryczne Nissana cieszą się coraz większą popularnością w Europie, gdzie już teraz jedna trzecia z ponad miliona elektrycznych Nissanów trafia w ręce europejskich kierowców.
Rozwój technologii i produktów
Zgodnie ze swoim zaangażowaniem w ekologię i innowacje technologiczne, Nissan przyspiesza rozwój technologii akumulatorowej. Plan zakłada wprowadzenie na rynek aż 27 zelektryfikowanych pojazdów do roku 2030, z czego 19 z nich będzie w pełni elektrycznych. Ponadto, Nissan pracuje nad wdrożeniem technologii bezkobaltowej, która ma obniżyć koszty akumulatorów o aż 65% do roku obrotowego 2028.
W ramach swojej długoterminowej strategii, Nissan prezentuje model „Concept 20-23”. To sportowy, miejski samochód elektryczny, który jest owocem dwudziestu lat pracy londyńskiego centrum projektowego Nissan Design Europe (NDE). Jednocześnie, Nissan Technical Centre Europe (NTCE) świętuje swoje XXXV-lecie poprzez rozpoczęcie serii badań nad autonomiczną jazdą na publicznych drogach. Projekt „evolvAD”, wspierany przez brytyjski rząd, stanowi kolejny kamień milowy w rozwoju samochodów autonomicznych. Wartość inwestycji w obu jednostkach przekracza 40 mln euro. Obejmą one m.in. wprowadzenie nowych technologii, w tym projektów dotyczących elektryfikacji, o wartości ponad 26 mln euro w NTCE.
Jednakże, Nissan nie skupia się wyłącznie na samych pojazdach elektrycznych, jak Ariya. Firma planuje także wprowadzenie innowacyjnych akumulatorów ze stałym elektrolicytatem (all-solid-state batteries – ASSB). Dzięki temu, skrócą się czasy ładowania i zwiększy dostępność samochodów elektrycznych we wszystkich segmentach rynku.
Nissan na drodze do zielonej mobilności
Nissan dąży do pozostania liderem na rynku pojazdów elektrycznych, jednocześnie konsekwentnie realizując swoją wizję zrównoważonej przyszłości. Koncern realizuje plan Ambition 2030, który przyczyni się do osiągnięcia neutralności węglowej w całym cyklu życia produktów do roku 2050. Ponadto, producent pracuje nad jeszcze bardziej dostępnymi i ekologicznymi samochodami elektrycznymi, które umożliwią klientom przesiadkę na bardziej ekologiczną formę mobilności. W ramach tego zaangażowania, Nissan dąży do stworzenia przyszłości, w której samochody elektryczne będą dostępne i przystępne cenowo dla wszystkich.
Obecny postęp elektryfikacji rynku samochodów elektrycznych w Europie jest widoczny i dynamiczny. W ciągu ostatnich pięciu lat (2018–2022) sprzedaż pojazdów elektrycznych i zelektryfikowanych wzrosła z 5% do 44% całego rynku, przy jednoczesnym wzroście z 1% do 12% dla samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym. Obecnie na samochody elektryczne przypada 16% łącznej sprzedaży Nissana w Europie. Udział pojazdów zelektryfikowanych w całym miksie modelowym wynosi 50%, lecz w ciągu trzech lat powinien wzrosnąć do 98%.
– W miarę jak Europa przyspiesza przechodzenie na samochody elektryczne, Nissan będzie nadal oferował crossovery z atrakcyjną stylistyką i emocje z jazdy, za które cenią nas klienci – mówi Guillaume Cartier, prezes Nissana w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania). – Dzięki przełomowym rozwiązaniom w zakresie technologii akumulatorowej, pojazdy elektryczne staną się jeszcze bardziej dostępne. Jednocześnie Nissan będzie nadal propagował samochody na prąd jako najlepszy sposób na zapewnienie bardziej ekologicznej, łatwiejszej i bardziej przystępnej cenowo mobilności – podreśla Guillaume Cartier.
Wszystkie te działania mają przyczynić się do realizacji długofalowej wizji marki ujętej w docenianym programie Ambition 2030. To fundamentalny program zmierzający do osiągnięcie przez Nissana neutralności węglowej w całym cyklu życia produktów do roku obrotowego 2050.
Tomasz Jakubiec
Zdjęcia: Nissan