Dość regularnie zamieszamy informacje o drodze do większej, a ostatecznie pełnej elektromobilności, jaką podąża SEAT. Robimy to systematycznie, ponieważ marka konsekwentnie stawia na tej drodze kolejne kroki. Jednocześnie robimy to ochoczo, bo przecież dbałość o środowisko jest nam bliska i każdą jaskółkę elektromobilnej wiosny witamy z radością. Przy okazji podsumowania wyników sprzedaży w roku 2022 SEAT SA, marka zapowiedziała rozpoczęcie seryjnej produkcji modelu CUPRA Tavascan. O ile na temat pierwszego w pełni elektrycznego sportowego SUV-a koncernu, SEAT mówi konkretnie, to następne posunięcie deklaruje dość enigmatycznie. Wiążemy je z trzydziestoleciem fabryki w Martorell, jakie będziemy obchodzić w tym roku, a także z uchwałą PERTE VEC.
PERTE VEC oznacza 10 mld euro na elektromobilność w Hiszpanii
Kiedy SEAT SA, Grupa Volkswagen, PowerCo oraz Future – partnerzy projektu Fast Forward – zaakceptowali uchwałę PERTE VEC, elektromobilność nabrała zdrowych rumieńców. Rumieńce zostały wywołane dziesięcioma miliardami euro, które zgodnie z uchwałą mają być przeznaczone na przekształcenie Hiszpanii w europejski ośrodek mobilności. Pisaliśmy o tym prezentując plan rozwoju w kierunku elektryfikacji fabryki części hiszpańskiego producenta SEAT Components w El Prat. Ale to nie wszystko, bowiem uchwała szeroko otworzyła drzwi do opracowania i zdynamizowania konkretnych rozwiązań ambitnego planu elektryfikacji.
Plan wynikający z uchwały PERTE VEC zakłada, że SEAT SA będzie rozwijać pojazdy oparte na platformie Small BEV dla całej Grupy Volkswagen. Dzięki samochodom elektrycznym produkowanym w Hiszpanii, dostęp do zrównoważonej mobilności w Europie ma być łatwiejszy, bo tańszy. W ramach projektu Grupa Volkswagen zobowiązała się miedzy innymi do przestawienia na produkcję elektryków fabryk w Martorell oraz Pampelunie. I właśnie to uznajemy za prezent dla fabryki w Martorell z okazji jej jubileuszu trzydziestolecia. Całość uzupełni jeszcze pierwsza hiszpańska fabryka akumulatorów w Sagunto (Walencja), która powstaje we współpracy z PowerCo.
SEAT stawia Hiszpanię na elektryczne koła
Prezes SEAT SA Wayne Griffiths w oficjalnym oświadczeniu po przyjęciu uchwały użył sformułowania może górnolotnego, ale obrazowego. Powiedział mianowicie: – Siedemdziesiąt lat temu SEAT postawił Hiszpanię na kołach, teraz my postawimy Hiszpanię na kołach elektrycznych. Wcześniej stwierdził między innymi: – Plan, który nakreśla uchwała PERTE VEC, przyspieszy transformację hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Pomoże stworzyć tysiące nowych miejsc pracy oraz utrzymać konkurencyjność kraju. Przyjęcie uchwały PERTE przez Grupę Volkswagen i SEAT-a jest oznaką naszego silnego zaangażowania w elektryfikację Europy. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy umożliwili powodzenie tego planu. Szczególnie za współpracę z administracją publiczną – powiedział Wayne Griffiths. Nam pozostaje jedno stwierdzenie. Wydajcie te pieniądze lepiej niż taka jedna powołana ad hoc spółka na taki jeden samochód, co to miał zelektryfikować Polskę.
Waldemar Sadowski