PERTE VEC dynamizuje plany elektryfikacji SEAT-a

Dość regularnie zamieszamy informacje o drodze do większej, a ostatecznie pełnej elektromobilności, jaką podąża SEAT. Robimy to systematycznie, ponieważ marka konsekwentnie stawia na tej drodze kolejne kroki. Jednocześnie robimy to ochoczo, bo przecież dbałość o środowisko jest nam bliska i każdą jaskółkę elektromobilnej wiosny witamy z radością. Przy okazji podsumowania wyników sprzedaży w roku 2022 SEAT SA, marka zapowiedziała rozpoczęcie seryjnej produkcji modelu CUPRA Tavascan. O ile na temat pierwszego w pełni elektrycznego sportowego SUV-a koncernu, SEAT mówi konkretnie, to następne posunięcie deklaruje dość enigmatycznie. Wiążemy je z trzydziestoleciem fabryki w Martorell, jakie będziemy obchodzić w tym roku, a także z uchwałą PERTE VEC.

PERTE VEC oznacza 10 mld euro na elektromobilność w Hiszpanii

Kiedy SEAT SA, Grupa Volkswagen, PowerCo oraz Future – partnerzy projektu Fast Forward – zaakceptowali uchwałę PERTE VEC, elektromobilność nabrała zdrowych rumieńców. Rumieńce zostały wywołane dziesięcioma miliardami euro, które zgodnie z uchwałą mają być przeznaczone na przekształcenie Hiszpanii w europejski ośrodek mobilności. Pisaliśmy o tym prezentując plan rozwoju w kierunku elektryfikacji fabryki części hiszpańskiego producenta SEAT Components w El Prat. Ale to nie wszystko, bowiem uchwała szeroko otworzyła drzwi do opracowania i zdynamizowania konkretnych rozwiązań ambitnego planu elektryfikacji.

Plan wynikający z uchwały PERTE VEC zakłada, że SEAT SA będzie rozwijać pojazdy oparte na platformie Small BEV dla całej Grupy Volkswagen. Dzięki samochodom elektrycznym produkowanym w Hiszpanii, dostęp do zrównoważonej mobilności w Europie ma być łatwiejszy, bo tańszy.  W ramach projektu Grupa Volkswagen zobowiązała się miedzy innymi do przestawienia na produkcję elektryków fabryk w Martorell oraz Pampelunie. I właśnie to uznajemy za prezent dla fabryki w Martorell z okazji jej jubileuszu trzydziestolecia. Całość uzupełni jeszcze pierwsza hiszpańska fabryka akumulatorów w Sagunto (Walencja), która powstaje we współpracy z PowerCo.

SEAT stawia Hiszpanię na elektryczne koła

Prezes SEAT SA Wayne Griffiths w oficjalnym oświadczeniu po przyjęciu uchwały użył sformułowania może górnolotnego, ale obrazowego. Powiedział mianowicie: – Siedemdziesiąt lat temu SEAT postawił Hiszpanię na kołach, teraz my postawimy Hiszpanię na kołach elektrycznych. Wcześniej stwierdził między innymi: – Plan, który nakreśla uchwała PERTE VEC, przyspieszy transformację hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Pomoże stworzyć tysiące nowych miejsc pracy oraz utrzymać konkurencyjność kraju. Przyjęcie uchwały PERTE przez Grupę Volkswagen i SEAT-a jest oznaką naszego silnego zaangażowania w elektryfikację Europy. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy umożliwili powodzenie tego planu. Szczególnie za współpracę z administracją publiczną – powiedział Wayne Griffiths. Nam pozostaje jedno stwierdzenie. Wydajcie te pieniądze lepiej niż taka jedna powołana ad hoc spółka na taki jeden samochód, co to miał zelektryfikować Polskę.

Waldemar Sadowski

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

18 kwietnia, 2025

Dacia Bigster to jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli 2025 roku. Pierwszy tak duży SUV w historii rumuńskiej marki oferuje przestronne wnętrze, nowoczesne wyposażenie i dobry (...)

18 kwietnia, 2025

Gdy w 2015 roku otwieraliśmy drzwi salonu Kia Eforia, rynek motoryzacyjny kształtował się w zupełnie innych realiach niż obecnie. Klienci najczęściej interesowali się silnikami benzynowymi (...)

17 kwietnia, 2025

Z uwagi na duże zainteresowanie, wiosenna promocja na modele OMODA i JAECOO z rocznika 2024 została przedłużona do kwietnia. To oznacza, że wciąż możesz skorzystać (...)