Bardzo mnie cieszy, że zwycięzcą konkurs Car of the Year został samochód produkowany w Tychach. Dla marki Jeep i koncernu Stellantis powodem do szczególnej radości może być fakt, że Avenger wygrał z ogromną przewagą. Skala wygranej może być nawet ważniejsza niż to, że Jeep wygrał COTY po raz pierwszy. Jednak dla nas wszystkich, dla zwykłych pokonywaczy* kilometrów, podobnie jak dla ekspertów rynku motoryzacyjnego, najważniejszy może być skład podium. Wyniki plebiscytu Samochód Roku 2023 jednoznacznie potwierdzają siłę elektrycznej mobilności – trzy pierwsze miejsca w konkursie COTY 2023 zajęły samochody elektryczne.
Samochód Roku 2023 – wyniki
Końcowe rozstrzygnięcie konkursu Car of the Year 2023 wygląda następująco:
1. Jeep Avenger – 328 punktów;
2. Volkswagen ID. Buzz – 241 punktów;
3. Nissan Ariya – 211 punktów;
4. Kia Niro – 200 punktów;
5. Renault Austral – 163 punkty;
6. Peugeot 408 – 149 punktów;
7. Subaru Solterra/Toyota bZ4X – 133 punkty.
Jak zatem widać, przewaga zwycięzcy była rzeczywiście wielka. Dla porównania w konkursie Samochód Roku 2022 Kia EV6 wygrała Renault Megane E-Tech Electric różnicą czternastu punktów. Rok wcześniej różnica miedzy pierwszym i drugim finalistą COTY wyniosła punktów szesnaście. Oczywiście bywały różnice większe, największe w edycjach 1988 i 2013 – 212 punktów, ale bardziej pamiętne były te minimalne. Jak w konkursach 2001 i 2009, kiedy to pierwsze miejsce od drugiego dzielił zaledwie jeden punkt. A już szczególnie w roku 2019, kiedy Jaguar I-Pace otrzymał tyle samo punktów co Alpine A110. Elektryczny Jaguar ostatecznie zdobył Tytuł Samochód Roku 2019 regulaminowo, ponieważ więcej razy otrzymał od jurorów najwyższą liczbę punktów.
Zasady konkursu Car of the Year
Jurorami w konkursie Samochód Roku są dziennikarze motoryzacyjni z całej Europy. W sześćdziesiątej edycji było ich 57, a reprezentowali 22 kraje Starego Kontynentu. Aktualni polscy jurorzy COTY to znakomici i doświadczeni dziennikarze Roman Popkiewicz oraz Maciej Ziemek, przez przypadek obaj z Wrocławia. Niezależnie od wcześniejszego rozpoznania bojem (testem) jurorzy testowali każdy z finałowych modeli na torze wyścigowym Circuit de Mettet w Belgii. Każdy z nich miał do rozdzielenia 25 punktów, które musiał przyznać zgodnie z trzema zasadami. Pierwsza jest taka, że musiał głosować na przynajmniej pięciu finalistów. Po drugie – mógł przyznać maksymalnie 10 punktów na samochód. I po trzecie – najwyższą ocenę mógł przyznać tylko jednemu z modeli. Jak głosowali polscy jurorzy COTY pokazuje ilustracja.
Samochód Roku 2023: Jeep Avenger
Zwycięzca COTY 2023 to samochód produkowany w Tychach. Wcześniejsze polskie (bielsko-tyskie) ślady w konkursowych zwycięstwach to Fiat Panda w roku 2004 i Fiat 500 cztery lata później.
– Jeep Avenger jest zasłużonym zwycięzcą Car of the Year. W przekonujący sposób odzwierciedla czas, w który wkroczył świat motoryzacji i odzwierciedla swoim designem wielką zmianę, przed którą stoi ta znana marka – powiedział Søren W. Rasmussen, nowy przewodniczący Jury Car of the Year. – Jeep Avenger jest prawdziwym Europejczykiem i ma tak wiele dobrych cech, które tak bardzo zadowalają jury stojące za tytułem – skomentował. Werdykt sprecyzował w swoim komentarzu Alberto Sabbatini, wiceprezes organizacji Car Of The Year. – Jeep Avenger okazał się idealnym połączeniem dla większości zastosowań. Jest kompaktowy i zwinny do jazdy po mieście. Ma wystarczającą moc i moment obrotowy, aby poruszać się po każdym rodzaju drogi, a także dobry zasięg nawet w przypadku podróży na średnim dystansie. Mimo że ma zaledwie 4,08 metra długości, w środku zapewnia mnóstwo miejsca. Jest to samochód kompletny, a nie miejski. Ale przede wszystkim ma stylistykę, która porusza – powiedział Alberto Sabbatini.
Samochód Roku 2023 – kompaktowy Jeep Avenger B-SUV jest pierwszym w historii marki modelem z całkowicie elektrycznym napędem (BEV). Które z jego atutów były najmocniejszymi argumentami w walce o tytuł Samochód Roku 2023, które przekonały do niego jurorów konkursu? Tego oczywiście nie wiemy, ale przynajmniej część z nich musieliśmy zapewne ująć w premierowym wpisie na jego temat. Serdecznie zapraszamy do lektury – Nowy Jeep Avenger.
Wszystkie wersje w gamie i wszystkie radości
Zwycięstwo w plebiscycie COTY 2023 zbiegło się z otwarciem zamówień na pełną gamę nowego Jeepa Avenger. Wcześniej wielkim powodzeniem cieszyła się ekskluzywna wersja 1st Edition. – Po jej sukcesie i po zdobyciu przez Avengera tytułu Samochód Roku 2023 należy się spodziewać sukcesu rynkowego – zgodnie twierdzą doradcy z salonu Jeep Euromobil. W tym tytuł COTY bez wątpienia pomaga, choć nie w takim stopniu jak konkurencyjna cena od 147 000 złotych.
Bliżej zainteresowanych konkursem Samochód Roku 2023 zapraszamy do telekina. Wiele o samym COTY i przebiegu tegorocznego plebiscytu mówi movie The Car of the Year 2023 – Live awards ceremony.
Oczywiście nie musimy pisać o dumie i radości, jaka zapanowała w tyskim zakładzie oraz w kwaterze głównej Jeepa. Pozwolimy sobie zamieścić tylko dwa komentarze. – To pierwszy raz, kiedy marka Jeep została zarówno finalistą, jak i zwycięzcą w tym plebiscycie, co pokazuje znaczenie Jeepa Avengera, jako kluczowego elementu naszej globalnej strategii elektryfikacji na drodze prowadzącej markę do stania się światowym liderem w dziedzinie zeroemisyjnych SUV-ów. Gratuluję wszystkim pozostałym finalistom w tym, jakże trudnym konkursie – powiedział Christian Meunier, dyrektor generalny marki Jeep. Z kolei Antonella Bruno, dyrektor Jeepa w Europie, zwróciła uwagę, że Avenger potwierdza zaangażowanie marki w rynek europejski i elektryfikację. – Nowy model jest pionierem nowej gamy w pełni elektrycznych, wszechstronnych samochodów dostosowanych do rynku europejskiego. Jest zatem ważnym krokiem w ewolucji marki Jeep w dziedzinie elektryfikacji w Europie – powiedziała Antonella Bruno.
Przypomnimy tu, że zgodnie ze strategią marki do 2025 roku do europejskich salonów Jeepa trafią cztery w pełni elektryczne modele. Natomiast do końca roku 2030 wszystkie samochody marki Jeep dostępne w sprzedaży na rynku europejskim będą w całkowicie elektryczne.
Radek Pszczółka
*pokonywaczy – neologizm autora utworzony od czasownika „pokonywać”, przez analogię do czasownika „zjadać” i rzeczownika odczasownikowego „zjadacze”. Przecież zwykli zjadacze chleba mogą być zwykłymi pokonywaczami kilometrów.