610 kilometrów na jednym ładowaniu, zużycie energii poniżej 14 kWh/100 km, ładowanie od 10 do 80% w 18 minut. Poza stylem takimi parametrami (obiecująco) zapowiada się Hyundai IONIQ 6. Elektryczny Streamliner trafi do produkcji w trzecim kwartale tego roku.
Streamliner to nowy model w całkowicie elektrycznej gamie submarki IONIQ, a elektryfikacyjny postęp jest tak szybki, że jako nowy musi na nowo definiować granice elektromobilności. Stąd biorą się jego parametry.
Szczególnie może nam się podobać ładowanie baterii od 10 do 80 procent w zaledwie 18 minut. A może się podobać dlatego, że to optymalny czas na odpoczynek i wypicie kawy w trasie. IONIQ 6 korzysta z architektury Electric-Global Modular Platform (E-GMP), w związku z czym bez jakichkolwiek adapterów podepniemy go do stacji ładowania 400 V, jak i 800 V. Żeby osiągnąć owych 80% naładowania w 18 minut trzeba niestety znaleźć ładowarkę o mocy 350 kW. Dziś nie jest to łatwe, bądźmy jednak optymistami, bo przecież infrastruktura się rozwija. Choć niestety wolniej niż technologia samochodów elektrycznych. Zgadujemy przy tym, że auto pojawi się w salonach Hyundai Korea Motors raczej na początku przyszłego roku. Harmonogramu dostaw na poszczególne rynki Hyundai jeszcze nie przedstawił.
Z dziennikarskiego obowiązku odnotowujemy, że zasięg Streamlinera – ponad 610 kilometrów – producent oszacował zgodnie ze standardem Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Zastrzegł jednocześnie, że dotyczy on wersji z cyfrowymi lusterkami bocznymi i osiemnastocalowymi felgami aluminiowymi, co też rzetelnie precyzujemy.
Konfigurowanie mocy i gromadzenie energii
IONIQ 6 będzie miał kilka wersji napędów i akumulatorów. Zapewniający największy zasięg akumulator ma pojemność 77,4 kWh. Może on zasilać dwa układy silników elektrycznych, z napędem na tylne koła (RWD) lub na wszystkie koła (AWD). W topowej konfiguracji z dwoma silnikami napędzającymi obie osie kierowca będzie dysponował mocą 325 KM i 605 Nm momentu obrotowego. Zapewnią one przyspieszenie od 0 km/h do 100 km/h w 5,1 sekundy.
IONIQ 6 już może się pochwalić imponująco niskim zużyciem energii, jednym z najniższych wśród pojazdów dostępnych na rynku. Według testów WLTP szacowane zużycie energii wersji ze standardowym akumulatorem 53 kWh, z osiemnastocalowymi oponami i napędem na tył wynosi poniżej 14 kWh/100 km.
Podobnie jak w przypadku modelu IONIQ 5, także układ jakim dysponuje IONIQ 6 może służyć jako akumulator zasilający inne urządzenia elektryczne. Innowacyjna funkcja Vehicle to Load (V2L) sprawdzi się szczególnie podczas przerw w dostawie prądu oraz na kempingu. Włączymy ją za pośrednictwem adaptera wpinanego do zewnętrznego portu ładowania. Możliwości zasilania prądem z auta także urządzeń w domu nie pomijamy. Pisaliśmy już o tej technologii na naszym blogu. Zważywszy jednocześnie na zasady rozliczeń instalacji fotowoltaicznych w Polsce, także ten element zdecydowanie warto mieć na uwadze.
Wróćmy jednak do wnętrza samochodu. Tu oprócz zewnętrznego gniazdka elektrycznego, pod tylną kanapą mamy do dyspozycji drugie gniazdo, przydatne na przykład do ładowania laptopów.
Personalizowanie wnętrza
IONIQ 6 bez wątpienia wyróżnia się wśród samochodów elektrycznych stylem i elegancją. Elegancja sylwetki bierze się w dużej mierze z wymiarów, bowiem wykorzystanie platformy E-GMP pozwoliło na uzyskanie rozstawu osi wynoszącego 2950 mm. Długość elektrycznego Streamlinera to 4855 mm, szerokość – 1880 mm, a wysokość – 1495 mm.
Wnętrze, choć przestronne, przypomina kokon, tyleż bezpieczny co funkcjonalny. Dwukolorowe oświetlenie wraz z możliwością wyboru spośród 64 kolorów i sześciu wstępnie stworzonych motywów pozwala kierowcy na budowanie nastroju. Wśród sześciu wstępnie zdefiniowanych motywów są bezwzględnie przydatne podczas jazdy, jak wonderful day, czy concentration. Ale jest też na przykład motyw meditation, który pozwoli przekształcić Streamlinera niemal w świątynię dumania. Tym bardziej, że w opcji możemy mieć także fotele Comfort Relaxation sprzyjające wypoczynkowi dzięki szczególnej regulacji położenia.
Za ciekawostkę możemy uznać tryb Speed Sync Lighting, który dopasowuje jasność oświetlenia przedniej części wnętrza do prędkości pojazdu. Podobnie jest z technologią e-ASD, pod którą kryją się z kolei wrażenia akustyczne. W kabinie słychać bowiem dźwięk przypominający statek kosmiczny, którego barwa zmienia się w zależności od trybu jazdy. W to na razie musimy uwierzyć na słowo pisane (zawarte w informacji prasowej).
Na pewno czymś znacznie więcej niż ciekawostką jest system EV Performance Tune-up, który personalizuje wrażenia z jazdy modelem IONIQ 6. Pozwala bowiem kierowcy kilkoma kliknięciami regulować siłę wspomagania kierownicy, moc silnika, czułość pedału przyspieszenia i tryb układu napędowego.
Funkcjonalność zaawansowanych technologii IONIQ-a 6
Wśród technologii, którymi IONIQ 6 będzie cieszył kierowcę najważniejsze są oczywiście te związane z bezpieczeństwem. Kompleksowy system Hyundai SmartSense wraz z bezpieczeństwem zapewnia też wygodę i właśnie tym zasługuje na przymiotnik kompleksowy. Streamliner jest wyposażony w kolejny poziom systemu wspomagania kierowcy Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Pomaga on nie tylko utrzymywać zadaną prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy po autostradzie, ale także utrzymać auto pośrodku pasa ruchu nawet na zakręcie. Ponadto jeśli pojazd z boku znajdzie się zbyt blisko, system zniweluje niebezpieczeństwo dostosować tor jazdy.
Inteligencja tempomatu (SCC) obejmuje odzwierciedlanie wyuczonego stylu jazdy kierowcy. Gdy SCC jest nieaktywny, tempomat uczy się stylu jazdy kierowcy, by po aktywacji jechać automatycznie, zgodnie z wyuczonym stylem.
W wybranych wersjach wyposażenia znajdujemy także dodatkowe funkcje. Junction Crossing automatycznie wspomaga hamowanie awaryjne, jeżeli podczas przejazdu przez skrzyżowanie zaistnieje ryzyko kolizji z pojazdami nadjeżdżającymi z boku. Z kolei podczas zmiany pasa, jeśli pojawi się ryzyko kolizji z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka na przeciwległym pasie (Lane-Changing Oncoming) lub poprzedzającym pojazdem na sąsiednim pasie (Lane-Changing Side), kierowcę wesprze asystent kierowania omijającego (Evasive Steering Assist). Zadziała on także w przypadku ryzyka kolizji z pieszym. Elementem półautonomicznej jazdy jest Intelligent Speed Limit Assist, który dostosowuje prędkość pojazdu do ograniczeń prędkości.
Po włączeniu przez kierowcę kierunkowskazu funkcja Blind-Spot View Monitor wyświetli na ekranie zestawu wskaźników widok martwego pola.
O bezpieczeństwo podróżujących modelem IONIQ 6 zadba także Driver Attention Warning. Ten system analizuje uwagę kierowcy podczas jazdy i ostrzega w razie potrzeby.
Także parkowanie samochodu jest prostsze i bezpieczniejsze. Jeśli wszelakie systemy wspomagające to dla kierowcy za mało, może on zdać się na parkowanie zdalne. Remote Smart Parking Assist 2 pomaga zająć lub opuścić miejsce parkingowe w przypadku parkowania równoległego, prostopadłego, a nawet ukośnego.
Ładnie to wszystko wygląda. I nie mamy tu na myśli tylko doznań estetycznych.
Władysław Adamczyk