Ford Ranger, Nissan X-Trail, Jeep Avenger, Audi RS 3, Citroën C5 X oraz Kia Niro – jak wiele różni te samochody… Łączy je moc atutów i wyjątkowość w swoich segmentach. Te sprawiły, że wymienione auta znalazły się w finałowej rozgrywce konkursu o tytuł Światowy Kobiecy Samochód Roku 2023. Stało się tak, ponieważ zwyciężyły w sześciu konkursowych kategoriach. Zdobywcę tytułu poznamy w Międzynarodowym Dniu Kobiet (nie trzeba przypominać, że to 8 marca), a nawet w jego przededniu, ponieważ jury konkurs Światowy Kobiecy Samochód Roku 2023 – finał – zwycięzcy kategorii, zdjęcia sześciu kandydatów do tytułu opublikuje wyniki o godzinie 0:00 czasu nowozelandzkiego.
Women’s World Car of the Year
Kobiecy Samochód Roku 2023 jest trzynastą edycją wyjątkowej motoryzacyjnej rywalizacji. Nie wiem, ile kobiet zasiada w jury starszych konkursów Car of the Year i World Car of the Year. Za to wiadomo, że w jury konkurs Women’s World Car of the Year (WWCOTY) nie ma żadnego mężczyzny. Nie chodzi przecież o to, żeby auto dla kobiety, czy wprost – kobiecy samochód roku – wybierali faceci. Nawet w najmniejszym stopniu nie powinni być w ten wybór wmieszani. Zatem komisję konkursową WWCOTY tworzą 63 dziennikarki motoryzacyjne rozsiane po świecie w 45 krajach na pięciu kontynentach. Światowy Kobiecy Samochód Roku 2023 wybierze także dziennikarka z Polski – Agata Rzędowska, która przed rokiem dołączyła do jury konkursu.
Wyboldowałem powyżej frazę „kobiecy samochód roku”. Tak właśnie dziennikarze i komentatorzy płci obojga absolutnie powszechnie tłumaczą zwrot z tytułu konkursu – „Women’s Car”. A czyż przymiotnika „kobiecy” nie odbieramy inaczej niż powinniśmy go odbierać zgodnie z zamysłem inicjatorek konkursu? Kobiece, dla mnie faceta, są kształty (wspaniałe), intuicja (niezawodna) i jeszcze kilka innych cennych rzeczy. Gadanie nie, bo gadanie jest babskie, a nie kobiece. Polska nazwa Women’s World Car of the Year powinna jednoznacznie wskazywać na wybór kobiet. Nieśmiało, bo jako facet nie powinienem się wtrącać, proponuję na przykład Samochód Roku Kobiet*. Przepraszam, coś mnie tknęło, muszę więc sprawdzić…
I oto… Google Translate ze swoją sztuczną inteligencją właśnie tak tłumaczy Women’s World Car of the Year – Światowy samochód roku kobiet. Na razie (nie „póki co”, bo to rusycyzm, więc obrzydliwość) muszę pozostać jednak przy utrwalonej nazwie. No bo co ja mała pszczółka mogę? Żądłem Wisły nie zawrócę.
Światowy Kobiecy Samochód Roku 2023
Porozwodziłem się nad nazewnictwem konkursu, a przecież najważniejsze są nazwy modeli samochodów, które tworzą finałową szóstkę. O tytuł Światowy Kobiecy Samochód Roku 2023 będą walczyć zwycięzcy poszczególnych kategorii. Oczywiście już samo wygranie kategorii jest sukcesem i nobilitacją. Ponieważ na wstępie wpisu podałem tylko finałową szóstkę, czas w końcu bym ją połączył w pary z wygranymi kategoriami.
Zwycięzcy kategorii w konkursie Światowy Kobiecy Samochód Roku 2023
» Model miejski – Kia Niro
» Rodzinny SUV – Jeep Avenger
» Duży samochód – Citroen C5 X
» Duży SUV – Nissan X-Trail
» Samochód sportowy – Audi RS3
» Samochód 4×4 – Ford Ranger
Uzasadnienie werdyktu kobiecego jury głosi, że samochody te reprezentują doskonałość w swoich segmentach pod względem bezpieczeństwa, jazdy, komfortu, technologii, designu, wydajności, wpływu na środowisko i stosunku jakości do ceny. Czynniki zatem takie same jak w konkursach zdominowanych przez męskich jurorów. Należy jednak zakładać, że panie, które tworzą kapitułę konkursu Światowy Kobiecy Samochód Roku 2023, mają inne priorytety. Kobieca konstrukcja psychiczna na pewno wyżej stawia bezpieczeństwo i design niż osiągi i technologie. Może bezpodstawnie i bezrefleksyjnie tkwię w stereotypach? Badania konsumenckie wskazują za to z pewnością, że podczas zakupu samochodu to panie zwracają większą uwagę na cenę niż panowie. Tak czy inaczej, przed paniami twardy orzech do zgryzienia, bo jakżeż sprawiedliwie porównać tak różne samochody nawet po rozgryzieniu ich w szczegółowych testach. Jak bowiem akcentuje inicjatywa WWCOTY, wszystkie auta przeszły szczegółowe testy analizy i oceny porównawcze.
Jurorskie rozterki wspólne WWCOTY, WCOTY i COTY
Rywalizacja i jej finałowe rozstrzygnięcie są interesujące właśnie z uwagi na pierwiastek kobiecości, ba, na jednoznaczny stempel kobiet. Czy jurorki będą miały z tyłu głowy myśl, żeby nie powtórzyć wyniku „męskiego” COTY i żeby nie wygrał Jeep Avenger? Czy punktując samochód Kia Niro w większym stopniu wezmą pod uwagę zwykłą hybrydę, czy wersję elektryczną? A może docenią fakt, że wszystkie trzy wersje są na swój sposób ekologiczne? Jak będzie wyglądała punktacja samochodu Nissan X-Trail, bardziej będzie nagradzała bezpieczeństwo, czy ekologię? Czy więcej punktów otrzyma za system ProPilot, czy za oparty na rewolucyjnym silniku o zmiennym stopniu sprężania układ e-POWER? Pytania można oczywiście mnożyć, tym bardziej, że przecież atuty krzyżują się między kategoriami. Kto wie, jakie możliwości w naprawdę terenowych i zimowych warunkach pokazał nowy X-Trail, wspomni jego napęd na wszystkie koła e-4ORCE. Nie można go jednak wyizolować i porównać z napędem, jakim kategorię 4×4 wygrał Ranger z rodziny pickupów Forda.
Gdy oderwiemy się od modeli i przejdziemy na poziom jeszcze większej ogólności, będzie jeszcze gorzej. Jak bowiem porównać samochód miejski z autem rodzinnym i sportowa bryką. Tak to jednak w konkursach jest i jurorzy oraz jurorki muszą sobie z tym radzić. Jak poradziła sobie i jaki werdykt podjęła kapituła konkursu Światowy Kobiecy Samochód Roku 2023, napiszę 8 marca.
Radek Pszczółka
Zdjęcie: Women’s World Car of the Year
* Ponieważ jedyna polska jurorka WWCOTY aktywnie działa na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet w motoryzacji, publicznie kieruję do niej postulat. Pani redaktor Agato @rzedowska, proszę przemyśleć nazewnictwo konkursu „Kobiecy Samochód Roku”. Jestem przekonany, że grono wspaniałych pań (jednocześnie pań cudownie kobiecych), dominujących w działach prasowych firm motoryzacyjnych będzie Pani przemyśleniom sprzyjać.