Na półmetku 2023 roku Dacia ma na koncie 345 432 sprzedanych samochodów osobowych i dostawczych. Oznacza to wzrost sprzedaży Dacii o 24,2% w porównaniu z pierwszym półroczem minionego roku. Przy strukturze modelowej Dacii nie dziwi, że w tej liczbie aż 342 809 sztuk to auta osobowe. Wzrost sprzedaży marki przełożył się na wskaźniki rynkowe. Dacia uzyskała 4,7% udziału w rynku samochodów osobowych w regionach, gdzie jest sprzedawana. To o 0,2 punktu procentowego więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Dacia Sandero pozostała samochodem najchętniej kupowanym w Europie przez klientów indywidualnych.
A co ma do tego zdjęcie Cité Carcassonne – największych w Europie średniowiecznych fortyfikacji? Można snuć domysły, że w zamyśle autora (Dzień dobry) ma na przykład potwierdzać trwałość samochodów Dacia. A ja tylko chciałem zwrócić uwagę, że Francja jest największym rynkiem zbytu Dacii. A przy okazji życzyć wspaniałych urlopów nie tylko pod wieżą Eiffla i nie tylko w Langwedocji.
Popularność, jaką modele Dacia cieszą się u nas, opisywaliśmy całkiem niedawno (bo w maju), analizując trend wzrostowy marki w Polsce. Dziś popatrzmy szerzej, bo tak duży wzrost sprzedaży Dacii (przypominam – 24,2%), to ewenement na rynku motoryzacyjnym. I nie jest to wzrost nakręcany przez sprzedaż flotową, ale przede wszystkim decyzjami klientów indywidualnych. A w tym segmencie Dacia umocniła swoją pozycję i z udziałem wynoszącym (według Dataforce) 8,4% wskoczyła na drugi stopień podium.
Na Starym Kontynencie, czyli najważniejszym rynku, jeszcze lepiej. Europejski rynek motoryzacyjny zanotował w pierwszym półroczu wzrost o 17,5%. W tym samym czasie Dacia – o 29,5%. Udział marki w sprzedaży w Europie wzrósł o 0,4 punktu procentowego i wyniósł 4,5%. I znowu Dacia może pochwalić się równomiernymi wzrostami, bo tak jak w gamie modelowej, tak na wszystkich najważniejszych rynkach europejskich.
Wzrost sprzedaży Dacii napędzany przez cztery modele
Całościowy przyrost popularności należy uznać za organiczny, bo marka zawdzięcza go rosnącemu wzięciu na cztery flagowe modele.
Wzrost sprzedaży Dacii Spring wyniósł niebagatelne 38%. Niestety, nie mam danych na ile przysłużyła się temu wersja elektryczna. W Polsce nie bardzo, ale w Europie mogło być inaczej. Tym bardziej, że Spring Electric niezmiennie plasuje się w pierwszej trójce najchętniej kupowanych przez klientów indywidualnych samochodów elektrycznych w Europie.
Klienci kupili w pierwszym półroczu o 24% więcej egzemplarzy Dacii Sandero. Model niezmiennie od 2017 roku dzierży palmę pierwszeństwa dla najczęściej kupowanego przez klientów indywidualnych samochodu w Europie. Częściową odpowiedź na pytanie, dlaczego tak jest, daje nasz test Dacii Sandero TCe 90 KM.
Pozycję na podium w segmencie SUV-ów najchętniej wybieranych przez europejskich klientów indywidualnych utrzymała Dacia Duster. Jej sprzedaż wzrosła o 13% w porównaniu z pierwszym półroczem 2022.
Na wzrost sprzedaży Dacii zapracował też Jogger i to jak solidnie. Potwierdzone zakupem zainteresowanie tym modelem wrosło o 130% i jednocześnie przekroczył on próg sprzedaży stu tysięcy samochodów. W tym przypadku wiem, że zainteresowani doceniają napęd hybrydowy, bo wybiera go co czwarty klient.
Trafianie w oczekiwania klientów i trafne pozycjonowanie cenowe
Atuty modeli samochodów to tylko początek drogi do sukcesu, bo liczy się też stosunek wartości do ceny. I tu Dacia co rusz robi krok (albo kilka) do przodu. Na powodzenie u klientów na pewno wpłynęło wprowadzenie w pierwszym półroczu wersji Extreme modeli Sandero Stepway, Duster i Jogger. Także designem potwierdzają one zew przygody, który je charakteryzuje i na który odpowiadają. Modele Dacii w wersji Extreme subtelnie nawiązują do outdoorowej aktywności dodatkami stylizacyjnymi, oryginalnymi materiałami i innowacyjnymi funkcjami. Mamy w nich ekskluzywne wykończenia Extreme na relingach dachowych, lusterkach wstecznych, przednich błotnikach i klapie bagażnika.
Drugim elementem (podwójnym krokiem) w wyjściu naprzeciw oczekiwaniom klientów są propozycje pozamodelowe. Okołomodelowymi będą gwarancja na pięć lat i pięć lat przeglądów, a pozamodelowymi warunki finansowania i ubezpieczenia. Zakup każdej Dacii w wersji Extreme może być sfinansowany w ofercie smart start ze stałą niską ratą (miesięczne RRSO 11,9%). Za ubezpieczenie Dacii Sandero Stepway, Duster i Jogger w wersjach Extreme zapłacimy tylko 0,99% ich wartości. Szczegóły i szeroki wybór samochodów od ręki można poznać w salonach Dacii w całej Polsce i na www.dacia.pgd.pl.
Wzrost sprzedaży Dacii w Europie jeszcze wyższy
Jako się rzekło (napisało), Dacia może pochwalić się równomiernymi wzrostami na wszystkich najważniejszych rynkach europejskich, a najwięcej samochodów marki kupują Francuzki i Francuzi. Na francuskim rynku samochodów osobowych Dacia zajmuje trzecią pozycję i umocniła się na niej. Zwiększyła bowiem swój udział o 0,7 punktu do 9,1%. W segmencie klientów indywidualnych marka ma jeszcze więcej powodów do zadowolenia, bo zajmuje na nim pierwsze miejsce z udziałem 16,3% w rynku. To oznacza, że co szósty klient indywidualny wybrał właśnie Dacię. Ponadto cztery modele marki znalazły się w pierwszej dziesiątce w rankingu – Sandero na miejscu pierwszym, Duster na czwartym, Spring na szóstym a Jogger na dziesiątym.
Pierwsze miejsce w segmencie klientów indywidualnych Dacia wywalczyła sobie udziałem 9,7% także we Włoszech, ale tu po raz pierwszy. Włoszki i Włosi (indywidualnie oraz rodzinnie, a nie firmowo) również najbardziej z aut wszystkich marek upodobali sobie Sandero. I na pewno nie dlatego, że jego nazwa brzmi tak trochę po włosku, jak tornero, czyli wrócę. I melodyjnie, jak przebój zespołu I Santo California, właśnie „Tornero”. A badania marketingowe potwierdzają, że klienci po kolejne Dacie wracają. Wzrost sprzedaży Dacii we Włoszech wyniósł 26% i zapewnił 5,6% udziału w rynku aut osobowych.
Aż o 41% więcej aut marka sprzedała na rynku niemieckim. (Niezmiennie porównujemy I półrocze 2023 do I półrocza 2022). Po raz pierwszy w swojej historii Dacia wywalczyła nad Renem miejsce na podium w segmencie klientów indywidualnych. I znowu „aż”, bo aż trzy modele marki znalazły się w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych samochodów. Dacia Sandero zajęła miejsce trzecie, Duster – czwarte, i Jogger – dziesiąte, a przecież znamy niemieckie przywiązanie do krajowych produktów.
Podobny do niemieckiego wzrost sprzedaży – 40% – Dacia zanotowała na rynku hiszpańskim. Udział marki w całym rynku samochodów osobowych to 4,9%, a segmencie klientów indywidualnych – 9,1%. I tu najczęściej wybieranym modelem Dacii jest Sandero.
Dynamika Dacii jak ze świata sportów (motorowych)
– Dacia pisze dalszy ciąg swojej success story. Po raz pierwszy w swojej historii osiągnęliśmy drugie miejscu na europejskim podium sprzedaży do klientów indywidualnych. To najlepiej potwierdza, że nasza strategia znakomicie wpisuje się w potrzeby klientów – komentuje Xavier Martinet, dyrektor sprzedaży i marketingu Dacii. – Doskonałe wyniki to również efekt stałej ewolucji marki, która obecnie wchodzi do świata sportów. Myślę tutaj o rajdach terenowych z wykorzystaniem paliw syntetycznych i rozwoju współpracy z UTMB® World Series – dodał Xavier Martinet.
Tu przypomnę, choć to świeża informacja, że Dacia zapowiedziała start w rajdowych mistrzostwach świata samochodów terenowych. Fabryczny zespół wystartuje na prototypowych modelach wykorzystujących paliwo syntetyczne produkowane przez Aramco. Za kierownica jednego z aut zasiądzie Sébastien Loeb, a najważniejszym startem będzie udział w rajdzie Dakar w topowej kategorii T1+. Ponadto Dacia została również głównym partnerem biegów UTMB® World Series i sponsorem tytularnym biegu Dacia UTMB® Mont-Blanc.
Tekst i zdjęcia: Radek Pszczółka