Aż 85% Polaków w gamie Volvo najbardziej lubi SUV-y. W ubiegłym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, z oferty Volvo Polacy najbardziej upodobali sobie model XC60. Tylko jeden na stu klientów wybrał Volvo z manualną skrzynią biegów. 13% kupionych w zeszłym roku w Polsce Volvo to samochody elektryczne i zelektryfikowane. W Volvo Car Poland już wiedzą, że idą na rekord sprzedaży w bieżącym roku. To skrót podsumowania roku szwedzkiej marki w Polsce.

Sprzedaż Volvo w Polsce SUV-ami stoi, lecz to naturalna rzecz wobec popularności aut tego typu nad Wisłą. I wobec oferty Volvo oczywiście też.

SUV-y XC40, XC60 i XC90 napędzają sprzedaż Volvo Car Poland

Najchętniej kupowany SUV marki i jednocześnie najpopularniejszy model segmentu premium w Polsce to, po raz kolejny, Volvo XC60. CEPiK zarejestrował w ubiegłym roku 5 365 sztuk XC60, co stanowiło 49% wszystkich zeszłorocznych rejestracji nowych Volvo w Polsce. Volvo XC60 jest fenomenem, bo pozostaje przebojem polskiego rynku przez kilkanaście lat, od debiutu pierwszej generacji w roku 2009. Druga generacja modelu kontynuuje sukces poprzednika. Z przyjemnością możemy tu donieść, że XC60 – samochód tak rodzinny, jak firmowy – salony Volvo oferują teraz w leasingu 105%.

Na drugim miejscu listy przebojów Volvo znalazł się w roku 2022 zbudowany według wskazań klientów XC40. Kupiony w liczbie 2 617 egzemplarzy osiągnął 24% udziału w ubiegłorocznej sprzedaży Volvo Car Poland. Podium uzupełnia XC90 z wynikiem 1 299 rejestracji, co przełożyło się na 12% udziału w polskim torcie Volvo. Wszystkie razem SUV-y Volvo stanowiły zatem aż 85% sprzedaży marki w Polsce. – Modele Volvo z serii XC cieszą niesłabnącą popularnością, ale w tym roku nasz wynik był ograniczony przez niepełną dostępność aut. Widzimy to szczególnie w modelu V60, którego potencjał flotowy szacujemy na 1000-1500 aut rocznie. Ogromny potencjał flotowy ma też model XC40, który staje się ciekawą alternatywą dla wielu marek masowych. Jednocześnie dla użytkowników jest ładnym, wygodnym i bardzo pożądanym samochodem służbowym – powiedział Emil Dembiński, prezes Volvo Car Poland.

Z czego zatem był złożony pozostały, niewielki, bo stanowiący niespełna 1/7 część, kawałek tortu sprzedaży Volvo w Polsce? Największy w nim udział miało wspomniane Volvo V60, kupione w liczbie 453 egzemplarzy. Dalej: S90 – 366 sztuk, S60 – 282, V60 Cross Country – 168, a C40 – 167 egzemplarzy. Ponieważ Volvo Car Poland rzetelnie podaje pełne dane, to i dziennikarska rzetelność każe mi poinformować, że do klientów trafiło 135 sztuk V90 i 94 sztuki V90 Cross Country.

Volvo w Polsce – świetnie, a będzie jeszcze lepiej

Prognozowanie osiągnięcia rekordu rocznej sprzedaży już na początku lutego może wydawać się wynikiem zadufania. Po liczbach widać jednak, że w Volvo Car Poland mają mocne powody do optymizmu. W roku 2022 do pobicia rekordu sprzedaży Volvo w Polsce zabrakło bardzo niewiele. Klienci kupili bowiem 10 497 samochodów Volvo, wobec 11 014 w roku 2021. Jednocześnie jednak Volvo Cars i Volvo Car Poland już zbudowały rekordowy bank zamówień, który z każdym dniem rośnie. Dlatego firma wprost mówi o tym, że jest gotowa do osiągnięcia najlepszego wyniku w historii. – Do rekordu zabrakło nam jedynie 61 aut, co jest związane wyłącznie z przedłużającym się procesem ich dostarczenia. W styczniu tego roku zanotowaliśmy 766 rejestracji (+58% YTD), ale tempo produkcji będzie szybko rosło. Mamy idealną bazę, by zakończyć ten rok doskonałym wynikiem. Popyt na modele XC60, XC40 i XC90 wciąż jest ogromny – powiedział Emil Dembiński.

Co Polacy lubią w Volvo najbardziej

Z podsumowania roku przez Volvo Car Poland płynie więcej interesujących informacji. Okazało się bowiem, że aż 99% samochodów wybranych przez klientów miało automatyczną skrzynią biegów. W tym roku udział ten dojdzie do 100%, gdyż ostatni model z przekładnią manualną – XC40 T2 – zniknął już z oferty. Aż 49% Volvo, jakie kupili Polacy miało napęd na cztery koła. W tej statystyce mieszczą się także napędy e-AWD hybryd typu plug-in oraz samochody elektryczne z napędem na obie osie. Interesująco wygląda podział sprzedaży na wersje napędowe. Samochody w pełni elektryczne (BEV) stanowiły 3% rejestracji, hybrydy typu plug-in – 10%, diesle – 31%, natomiast auta benzynowe – 56% sprzedaży. Silniki wysokoprężne wciąż odnotowują znaczące udziały w sprzedaży przede wszystkim dwóch modeli – Volvo XC60 i XC90. Jednak nadchodzący rok będzie ostatnim pełnym rokiem ich dostępności, ponieważ ostatnie Volvo z dieslom opuści fabrykę w kwietniu 2024 roku.

13% udziału w sprzedaży Volvo Car Poland samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych możemy uznać za dobry wynik jak na polski rynek. Wiedzieć nam jednak trzeba, że w sprzedaży globalnej auta elektryczne i hybrydy plug-in Volvo mają 33% udziału. W skali europejskiej udział ten sięga nawet (i aż) 55%. Ale wszystko przed nami, tym bardziej, że jesienią poznamy na żywo nowy model Volvo EX90. A ponadto, jeszcze w połowie roku mamy zobaczyć zdjęcia kolejnego elektrycznego modelu, dla odmiany najmniejszego w ofercie Volvo.

W Volvo Car Poland panuje przekonanie o rekordowym roku 2023. Jak wypytaliśmy, to wśród pracowników salonów jak Volvo Car PGD Kraków jest ono jeszcze większe. A przecież w Krakowie słyną z oszczędności także w słowach.

Władysław Adamczyktrzy samochody segmentu premium na tle morza, Volvo Car Poland podsumowanie roku 2022, prawie rekord sprzedaży

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!