Ceny gazu nie są już tak atrakcyjne jak jeszcze kilka lat temu, więc popularność aut z napędem LPG zauważalnie spadła. Mimo tego samochód na gaz niezmiennie pozostaje idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą jeździć oszczędnie, szczególnie gdy robią duże przebiegi. Najlepszym rozwiązaniem pod kątem efektywności paliwowej i niezawodności zawsze jest fabryczna instalacja LPG – zaprojektowana pod konkretny układ napędowy. Dlatego zwolenników jazdy na gazie z pewnością ucieszyło pojawienie się w ofercie marki Trzech Diamentów modelu z napędem gazowym. Mnie test Mitsubishi Colt LPG ucieszył z dodatkowego powodu. Otóż wykazał on, że samochód jeżdżący na gazie może jednocześnie zapewniać oszczędności, jak i pełnię przyjemności z jazdy. Zapraszam do poznania wniosków z jazdy testowej Mitsubishi Colt TCe 100 LPG, czyli z fabryczną instalacją gazową, rok modelowy 2025. Można je porównać ze spostrzeżeniami, jakie przyniósł test Colta z napędem hybrydowym 1,6 HEV 143 KM.
Na początku roku pisaliśmy, że Mitsubishi Colt zwyciężył w prestiżowym konkursie Carwow Car of the Year Awards 2024. Prestiż konkursu wynika z jego zasięgu i charakteru jury, które tworzą klienci, a więc najważniejsi eksperci. Spośród samochodów oferowanych na rynkach brytyjskim i niemieckim, wybierają oni model charakteryzujący się najlepszym stosunkiem osiągów do ceny. Mitsubishi Colt zdobył 96 na 100 możliwych punktów, co dało mu zwycięstwo w klasie. Jurorzy jednak na pewno nie oceniali Colta z napędem gazowym, który wszedł do oferty wraz z rocznikiem modelowym 2025. A Mitsubishi Colt 1,0T LPG 100 KM z pewnością podniósłby punktację. Nawet mimo tego, że auta z napędem LPG są w Wielkiej Brytanii i Niemczech kilkunastokrotnie mniej popularne niż w Polsce. Poznajmy samochód testowy Mitsubishi Colt z napędem jakimkolwiek.
Design, czyli miejski model o idealnych wymiarach
Europejscy klienci poszukujący modelu segmentu B mają coraz wyższe wymagania odnośnie do estetyki nadwozia i wnętrza, co absolutnie zrozumiałe. Wzrasta także potrzeba dostosowania samochodu do potrzeb właściciela i rodziny pod względem stylu, funkcjonalności i udogodnień, co zrozumiałe równie dobrze. Nowy Mitsubishi Colt uwzględnia więc różne gusty i preferencje oraz daje duże pole do personalizacji. Najważniejsze jest jednak wyjściowe założenie projektowe: ma spełniać rolę małego auta rodzinnego z ponadprzeciętnie przestronną kabiną i dużym bagażnikiem. Mitsubishi Colt ma 4053 mm długości, 1988 mm szerokości, 1439 mm wysokości i zapewnia 391 litrów podstawowej przestrzeni bagażowej.
Samochód ma styl, który tworzą między innymi precyzyjne wykreślone dynamiczne linie nadwozia podkreślone efektownym układem świateł. Jednocześnie mamy do czynienia z funkcjonalnością, ponieważ wąskie przednie światła są w pełni ledowe. Ponadto pięciomodułowe reflektory mogą automatycznie przełączać wiązkę ze świateł mijania na drogowe. Mocna bryła i napięte linie akcentują nowoczesność i dynamikę, a poszerzony grill nadaje modelowi mocny, sportowy charakter. Efekt cieniowania na linii logo sprawia dodatkowo wrażenie głębi i podkreśla dbałość o technologiczną nowoczesność auta. Szeroko wykorzystana gra światłocieni dodaje nadwoziu atrakcyjność i uwypukla styl auta. Na optyczne poszerzenie tyłu i równoczesne podkreślenie stabilności nadwozia wpływają aerodynamiczne wyloty powietrza. Przykładem stylistycznej spójności jest boczny wzór tylnych świateł z przezroczystymi kloszami o kryształowym szlifie, który nawiązuje do układu świateł przednich.
Wersje wyposażania Colta
Japońskiego mieszczucha możemy wybrać w jednej z czterech wersji wyposażenia – Inform, Invite, Intense i Instyle. Test Mitsubishi Colt LPG, który opisuję, przeprowadziłem wersją Invite, co mnie ucieszyło, bo to wersja najchętniej wybierana przez klientów. Szczegółową specyfikację Colta na gaz z roku modelowego 2025 można znaleźć pod tym linkiem.
Wnętrze Colta w wersji Invite charakteryzuje połączenie sportowo-eleganckiego designu. Przednie fotele zapewniają oczekiwany komfort i dobre podparcie boczne, co zawdzięczamy dokładniejszemu obejmowaniu ciała. Materiały wykorzystane do produkcji foteli stanowią ukłon w stronę ekologii. Tkanina tapicerki pokrywająca siedziska i oparcia została wyprodukowana z włókien polietylenu aż w 72% pochodzących z recyklingu.
Mocnym atutem nowego Colta jest multimedialna platforma SDA, która pełni rolę centrum dowodzenia, bo zapewnia dostęp do całej gamy aplikacji. Są to w pierwszym rzędzie nawigacja, zdalne monitorowanie stanu samochodu i systemy informacyjno-rozrywkowe. W wersji Invite, którą przeprowadzałem test Mitsubishi Colt LPG, do jej obsługi służy dotykowy ekran siedmiocalowy. Liczne systemy ułatwiające prowadzenie i zwiększające poziom bezpieczeństwa opisałem w przywołanym poprzednim teście hybrydy, więc nie będę już Państwa zanudzał.

Mitsubishi Colt 2025 – wersje silnikowe
Napęd Colta rok modelowy 2025 możemy wybrać spośród czterech wersjach silnikowych. Nasz testowy Colt ma trzycylindrowy turbodoładowany silnik TCe 100 LPG. Dzięki dwupaliwowemu zasilaniu (benzyną i LPG), jednostka zapewnia lepsze osiągi i ponad tysiąc kilometrów zasięgu na dwóch pełnych zbiornikach. Drugą jednostką w ofercie jest trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 91 KM i momencie obrotowym 160 Nm. Trzecia propozycja to trzycylindrowy wolnossący silnik benzynowy o mocy 66 KM i momencie obrotowym 95 Nm. Najbardziej zaawansowaną technologicznie jest wersja E-Tech full Hybrid 145. Przy projektowaniu tego układu konstruktorzy wykorzystali bogate doświadczenie Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie odzyskiwania energii. Efekt jest oczywisty – większa dynamika przy jednoczesnej większej efektywności energetycznej.
Mitsubishi Colt z instalacją gazową – charakterystyka
Colt TCe 100 LPG ma dwa zbiorniki paliwa: klasyczny bak na benzynę oraz butlę na gaz umieszczoną we wnętrzu bagażnika. Pomimo tej butli pojemność bagażnika jest identyczna jak w wersji benzynowej, ponieważ zbiornik LPG trafił do wnęki na koło zapasowe. Bardzo wysoko cenionym przez użytkowników aut na gaz atutem jest też fakt, że Colt 2025 ma fabryczną instalację gazową. Dzięki temu okres gwarancyjny na samochód oraz częstotliwość i koszty przeglądów są identycznie atrakcyjne jak dla wersji benzynowych.
Do nowego Mitsubishi trafił znany i wysoko oceniany silnik Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi – TCe 100 LPG. Rozwija on moc maksymalną 100 KM w zakresie 4600-5000 obr./min. przy zasilaniu LPG. Gdy jedziemy na benzynie, moc maksymalna wynosi 91 KM i jest dostępna w zakresie 4800-5000 obr./min. Moment obrotowy wynosi 170 Nm w zakresie 2000-3500 obr./min. dla LPG i 160 Nm w zakresie 2100-3750 obr./min. dla benzyny. Tym samym mamy jakby dwa różne silniki pod względem dynamiki i walorów jezdnych. Jednostka LPG współpracuje z sześciobiegową skrzynią przekładniową.
Test Mitsubishi Colt LPG – jazda
Pierwsze co zwraca uwagę kierowcy, który jedzie Coltem LPG, to wskazania komputera pokładowego. Widzimy na nim zasięg, długość przejechanego odcinka i średnie spalanie zarówno benzyny, jak i LPG. Spalanie chwilowe, jakie otrzymujemy na wyświetlaczu, dotyczy oczywiście tego paliwa, na którym aktualnie jedziemy. Zasilanie LPG z łatwością włączamy przyciskiem z lewej strony pod kierownicą. Na włączniku tym mamy również wskazania ilości gazu. Po wyczerpaniu gazu auto samodzielnie przełącza zasilanie na benzynę. Zbiornik gazu Colta LPG ma pojemność 32 litrów, a zbiornik paliwa – 29 litrów. Ponieważ obydwa wlewy znajdują się na prawym tylnym błotniku, oba rodzaje paliwa zatankujemy po otwarciu jednej klapki.
Przeprowadzając test Mitsubishi Colt LPG preferowałem jazdę na gazie, nie dlatego, że był to z nazwy test Colta z instalacją gazową. Przede wszystkim cieszyło mnie, że samochód jest bardziej żwawy – jak napisałem wcześniej – poza oszczędnościami daje też więcej przyjemności z jazdy. A oszczędności w liczbach test Mitsubishi Colt LPG przyniósł bardzo wymierne. W mieście zużycie gazu (realne spalanie) wynosiło 7,8 – 8,2 l/100 km, na trasie zaś 7,4 – 7,9 l/100 km. Muszę podkreślić, że szybki przejazd mojej tradycyjnej testowej trasy Warszawa – Kraków tylko przy zasilaniu LPG wskazał zużycie 7,9 l/100 km. Tym samym koszt przejazdu wyliczyłem na około 76 złotych. Jest to cena najtańszego biletu kolejowego dla jednej osoby.
Gdy sprawdzałem zużycie na benzynie, to w mieście wynosiło ono 6,4 l/100 km, a na trasie 5,6 l/100 km. Nie chciałem za bardzo denerwować innych uczestników ruchu drogowego, więc naprawdę ekonomicznie jeździłem niezbyt długo. To jednak wystarczyło, bym mógł przekazać kolejny wniosek, jaki przyniósł test Mitsubishi Colt LPG. Otóż bez nadmiernego wysiłku można obniżyć realne spalanie benzyny Colta do 4,7 l/100 km.
Czy opłaca się kupić Colta z instalacją LPG
Przypomnę, że test Mitsubishi Colt LPG przeprowadziłem wersją wyposażenia Invite. Nie można porównać jej ceny z tą samą wersją z napędem benzynowym, bo ta w ofercie Mitsubishi na rok 2025 nie występuje. Jak przekonał mnie test Mitsubishi Clio LPG, wersja Invite jest bogatsza o co najmniej kilka bardzo istotnych elementów wyposażenia. Dla mnie dużą wygodą były choćby bezprzewodowy interfejs Android Auto/Apple CarPlay i tempomat. Dla kogoś innego będą to może indukcyjna ładowarka do smartfona, automatyczna klimatyzacja albo czujniki parkowania z przodu i z tyłu wraz z kamerą cofania. Dużą przewagę Colta z gazem budują zdecydowanie wyższe osiągi i znacznie lepsze walory dynamiki, jakie zapewnia wyższy stały moment obrotowy.
Colt z silnikiem 66 KM i pięciobiegową skrzynią manualną jest oferowany tylko w wersji Inform za cenę 72 990 złotych. Cena Colta z instalacją LPG, skrzynią sześciobiegową i w wersji wyposażenia Invite to dziś – w promocji – 89 450 złotych. Promocja to nieporównanie mniejsza niż ta, jaką przynosi wyprzedaż rocznika Mitsubishi. Mitsubishi Clio z roku modelowego 2024 (więc nie w wersji LPG) możemy teraz kupić w specjalnych, bardzo atrakcyjnych ofertach wyprzedażowych. Wysokość korzyści może wynieść nawet 15 000 złotych.
Jednak odpowiedź na pytanie, czy warto kupić Colta z instalacją LPG nie może być jednowymiarowa. Na pewno warto, ale…
Ale po pierwsze proszę zwrócić uwagę na wspomniane oferty specjalne w promocji wyprzedażowej. Po drugie, proszę oszacować roczny przebieg samochodu i skalę oszczędności wynikających z jazdy na gazie. Z tego wyliczenia będzie wiadomo, po jakim czasie zwróci się wyższy koszt zakupu auta z napędem dwupaliwowym. Proszę też pamiętać, że atutem Colta jest fabryczna instalacja gazowa objęta rozbudowaną gwarancja Mitsubishi.
Test, tekst i zdjęcia Bogusław Korzeniowski