Niekwestionowanym przebojem hiszpańskiej marki na polskim (i nie tylko) rynku jest CUPRA Formentor. Jednakże wiele osób stawia na CUPRĘ Leon, która oczywiście również ma wiele atutów, jako na samochód najbardziej dla nich odpowiedni. Jednym z nich jest bogactwo wyboru wersji silnikowych, dzięki któremu jeszcze łatwiej dopasować samochód do swoich potrzeb. Zdecydowałem się o przypomnieć napędowe wersje CUPRY Leon także dlatego, że nowy cennik przynosi podwyżkę cen samochodu średnio o 3%. Dowiedziałem się o tym całkiem oficjalnie, więc oficjalnie mogę też stwierdzić, że CUPRA Leon 2023 jest teraz o 3% tańsza. Niestety, tu naszych ulubionych wyprzedaży rocznika brak, ale może jedno czy drugie CUPRA Studio obdaruje zainteresowanych jakimś miłym prezentem noworocznym.
W procesie zakupu samochodu wybór wersji silnikowej konkretnego modelu ma oczywiście największe znaczenie. Nie tylko z uwagi na parametry techniczne samej jednostki napędowej, w tym także na obecność w ofercie automatycznej skrzyni biegów. Ponadto bowiem niemal zawsze łączy się z proponowanymi pakietami wyposażenia, a wiadomo – jak coś w pakiecie, to korzystniej. Dziś jednak wyposażeniem się nie zajmujemy, a zaglądamy pod maski, żeby od tej strony przypomnieć wersje CUPRY Leon. A opcji silnikowych mamy do wyboru aż dziesięć, więc stwierdzenie o ich bogactwie jest w pełni uzasadnione. Niech ten wpis będzie zachętą do ich bliższego poznania, co najlepiej zrobić odwiedzając CUPRA Studio.
Benzynowe wersje CUPRY Leon
Tu mamy najszerszy wybór, ponieważ producent wie, że kierowców dla których priorytetem jest dynamiczna jazda i płynne przyspieszenie jest najwięcej. A właśnie silnik benzynowy te oczekiwania wciąż najlepiej, bo też najtaniej spełnia. Istotnym atutem silników benzynowych CUPRY jest elastyczność i nastawienie na częste i często skokowe zmiany obrotów. W związku z tym dostarczają one motoryzacyjnych przyjemności także w ruchu miejskim.
Benzynowe wersje CUPRY Leon otwiera jednostka napędowa 1,5 TSI o mocy 150 KM współpracująca z manualną sześciobiegową przekładnią. I jest to też wersja najchętniej wybierana, co mi zdradził Michał Ziomek, dyrektor CUPRA Studio w Krakowie. Na miłośników większych emocji czekają natomiast wersje CUPRY Leon z silnikiem 2,0 TSI o mocy od 190 do 300 KM. Napisałem „wersje”, choć może powinienem „opcje”, ale ważniejsze jest, że do każdej z nich możemy wybrać siedmiobiegową automatyczną przekładnię. Ponadto klienci z osobistym pożądaniem jeszcze większej mocy, mogą wybrać CUPRĘ Leona VZ lub VZ CUP z napędem 4Drive. Silnik 310 KM napędzający cztery koła i współpracujący ze skrzynią DSG robi robotę.
CUPRA Leon Diesel
Ma CUPRA także taką dieslowską propozycję – najlepszą dla użytkowników, którzy często pokonują długie trasy i cenią niskie zużycie paliwa. Najbardziej opłacalna dla nich CUPRA Leon ma silnik 2,0 TDI o mocy 150 KM. Pozostaje zdecydować, czy ważniejsza jest dla nas pełna kontrola nad pracą silnika, czy wygoda prowadzenia samochodu. A po decyzji wybrać albo sześciobiegową skrzynię manualną, albo automatyczną siedmiobiegową. Miłośnicy kontroli nad drążkiem zmiany biegów osiągną nieco niższe spalanie, bo 4,6 – 4,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Ale za to setkę osiągną o 0,4 sekundy wolniej.
Hybrydowe wersje CUPRY Leon
Znakomitym przejściem do bezemisyjnej mobilności, która niechybnie nastąpi, jest krok przez mobilność niskoemisyjną, szczególnie w wersji plug-in. W tym wypadku mamy zgodne, jak współpraca napędów, połączenie zalet napędu elektrycznego i spalinowego. Jednocześnie satysfakcji z jazdy towarzyszy oddech dla środowiska naturalnego. I znowu mamy możliwość wyboru, bo hybrydowe wersje CUPRY Leon są trzy – jedna MHEV i dwie PHEV, czyli plug-in. Miękka hybryda to testowana przez na CUPRA Leon 1,5 eTSI o mocy 150 KM z siedmiobiegową automatyczną skrzynią DSG. Drugą, której test także przeprowadziliśmy, CUPRA Leon z silnikiem 1,4 e-HYBRID o łącznej mocy układu 245 KM. Trzecia hybrydowa wersja CUPRY Leon (której jeszcze nie testowaliśmy ?), ma moc 204 KM. Obie hybrydy plug-in CUPRY Leon współpracują z dwusprzęgłową sześciobiegową skrzynią DSG.
Przy takim bogactwie wyboru konfigurowanie optymalnego dla siebie auta wygodniej zrobić z pomocą CUPRA Mastera niż konfiguratora na stronie. Tym serdeczniej zachęcam, by odwiedzić CUPRA Studio.
Władysław Adamczyk
Zdjęcia: CUPRA i Paweł Kawa