Ford Fiesta Active: opowieść o tym, jak znalazłem samochód prawie idealny [wideotest]

Takie samochody jak Ford Fiesta Active to odpowiedź na popularność wszystkiego, co ma w nazwie „cross” lub jest SUV-em. A jednocześnie samochód, który może przekonać do siebie nawet przeciwników takich aut. Dla mnie to kwintesencja taniego samochodu uterenowionego i jednocześnie odpowiedź na codzienne potrzeby. A przypuszczam, że nie tylko ja takie mam.

Mieszkam na wsi. Codziennie wożę dzieci do przedszkola oddalonego o 14 km od domu. Natomiast 2 km tej trasy przebiega drogą szutrową, której stan zależy od pogody, pory roku oraz intensywności opadów deszczu. Zmienia się w czasie roku wielokrotnie, a jej kondycję można opisać od bardzo dobrej (rzadziej) po fatalną (często). Nie jest to  droga wymagająca samochodu terenowego, ani nawet SUV-a. Jednak dobrze byłoby mieć nieco wyższe zawieszenie oraz dolne krawędzie nadwozia chronione nielakierowanymi elementami z tworzyw sztucznych, o które mogłyby się odbijać kamienie. I wcale nie jest to wymyślona historia na potrzeby tego materiału, lecz rzeczywistość.

_DSC0420

Co więcej, znaczna część dróg, którymi jeżdżę na co dzień, nie jest utwardzona. Ale żadna nie wymaga nawet napędu na cztery koła. Dlatego taki samochód jak Ford Fiesta Active wydaje się być dla mnie idealny. Nie wymagam więcej niż daje przeciętny model segmentu B, choć cenię sobie niskie zużycie paliwa – dziennie tylko wspomnianą trasę przejeżdżam czterokrotnie – oraz dobre osiągi. A gdyby to miał być jedyny mój samochód, to chciałbym jeszcze względnie dobrego komfortu w trasie.

Fiesta na każde warunki

_DSC0393

Fiesta Active stoi wyżej o 19 mm od standardowego modelu i jest w pewnym sensie przeciwieństwem obniżonej i utwardzonej Fiesty ST-Line. Jedno je łączy – znakomite właściwości jezdne i dynamiczny silnik EcoBoost. Active ma dodatkowo osłonę układu napędowego oraz przedni zderzak pozbawiony dokładki pod spodem, którą łatwo urwać, jadąc na przykład w koleinie czy parkując pod wyższy krawężnik. Czarne, nielakierowane części nadwozia chronią te lakierowane przed uszkodzeniami ze strony luźnego podłoża. Natomiast na koła założono… sportowe opony w rozmiarze 205/45 R17. Czy to nie jest zaprzeczeniem powyższego?

_DSC0417

Wbrew pozorom nie, bo udało się uzyskać kapitalne właściwości na nierównościach. Fiesta wręcz przez nie przefruwa, jakby nie istniały. Zachowuje się lepiej niż spora część prawdziwych crossoverów. Jest to w dużej mierze zasługa sprężystego, mięsiście pracującego zawieszenia, a w tym przednich amortyzatorów z hydraulicznym tłumikiem odbicia. Szeroko i jasno opisałem już ten temat na blogu. Zachęcam do przeczytania poniższego artykułu:

Czym są hydrauliczne tłumiki odbicia w Fordzie Fiesta Active?

Efekt zastosowania takiego rozwiązania jest imponujący. Na naprawdę fatalnych drogach, które zresztą zobaczycie w wideoteście, Fiesta zupełnie nie zdradza, że jest miejskim samochodem. Dobicie to zjawisko rzadko spotykane, a przy odbiciu hałas pojawia się niezwykle rzadko. Dopiero głębokie dziury czy wyboje najechane z przesadnie dużą prędkością dają o sobie znać. A i tak auto nie wymknie się spod kontroli, bo siła tłumienia amortyzatorów jest dobrana doskonale. Luźna nawierzchnia, mokry asfalt, suchy beton czy nawet trawa – na każdym z tych rodzajów podłoża samochód prowadzi się pewnie i precyzyjnie. Gdy naprawdę trzeba bardzo wysokiej trakcji, można włączyć odpowiedni do tego tryb jazdy. Wówczas ASR działa ze wzmożoną skutecznością i pomaga przy ruszaniu.

Na asfalcie wciąż znakomicie

_DSC0416

Bardzo istotne jest to, że powyższe zalety uzyskano bez poświęcenia właściwości jezdnych na drodze utwardzonej. To wciąż Fiesta, która prowadzi się kapitalnie, jest zwinna i zachęca do dynamicznej jazdy. Właściwie to prowadzi się jak zwykła Fiesta, tylko oferuje wyższy komfort jazdy. Co ważne, ten samochód, jakby wbrew założeniom, jest idealnym modelem segmentu B na długie trasy. Wynika to z przyjemnie dynamicznego, 100-konnego silnika EcoBoost połączonego z precyzyjną przekładnią manualną o długich przełożeniach. Na tyle długich, że do jazdy miejskiej trzeba się trochę przyzwyczaić. Wymaga ona bowiem włączania niższego biegu niż w innych modelach tej klasy.

Natomiast Fiesta Active wciąż jest samochodem oszczędnym. Test miejski zakończyłem z wynikiem 5,8 l/100 km. Autostrada, na której jest zaskakująco cicho przy prędkości 140 km/h dała wynik 7,7 l/100 km. Zwykła droga krajowa powoduje spalanie niższe o 3 litry.

_DSC0428

Zaznaczę, że wariant 100-konny EcoBoosta to jednocześnie najsłabszy do Active i moim zdaniem optymalny. I tak daje przyspieszenie do setki w czasie 11 s, więc dynamika jest przynajmniej dobra. Wystarczy utrzymywać obroty powyżej 2000. Do tego można go łączyć z automatyczną skrzynią biegów. W takim aucie jak Fiesta 100 KM to sporo. Dopiero gdy do wnętrza wsiądą inni pasażerowie poza kierowcą, czuć lekkie osłabienie.

Dlaczego prawie idealny?

W tytule artykułu o tym wspominam, ale dlaczego Active nie całkiem idealny? Bo gdyby Fiesta miała być moim jedynym samochodem, moje dzieci miałyby problem z pomieszczeniem się w środku. Już nie wspomnę o dorosłych, którym będzie wygodnie, a nawet bardzo wygodnie, ale tylko z przodu. Zwłaszcza kierowcy. Jednak z tyłu, jeśli z przodu usiądzie ktoś mojego wzrostu (180 cm), zostaje niewiele miejsca. Na tyle mało, że dziecko posadzone w foteliku musi szukać miejsca na stopy. Można oczywiście posadzić dwójkę tandem – jedno z przodu, drugie za nim – ale tu Ford nie przewidział np. zaczepów isofix na przednim fotelu, jak chociażby w Nissanie Micrze. A szkoda.

_DSC0436

Jest jeszcze bagażnik. Jego pojemność to tylko 292 litry, a to mało. Owszem, codzienne zakupy się zmieszczą, ale dłuższy wyjazd może być już kłopotliwy. Plus za to, że Fiesta Active jest standardowo wyposażona w relingi dachowe. Zresztą wyglądające bardzo dobrze i pasujące do ogólnego charakteru auta.

Dla kogo takie auto?

Dla mnie Fiesta Active byłaby ideałem, gdyby miała trochę więcej miejsca z tyłu. Ale nie każdemu na tym zależy. Jeśli cenisz sobie komfort zawieszenia, dobre prowadzenie i pozycję za kierownicą, już standardowa Fiesta może spełnić twoje wymagania, nawet jeśli myślisz o kompakcie. Zapewnia też dobrą dynamikę przy niskim zużyciu paliwa, pod warunkiem, że pod maską pracuje benzynowy EcoBoost. Natomiast wersja Active wręcz czaruje na gorszych drogach. Mknie z pełną prędkością szutrówkami, po których nawet jadąc SUV-em miałbyś opory. Jeśli twoją okolicę otaczają takie drogi, ale wystarczy ci nieduże auto, to Fiesta Active jest dla ciebie.

Podstawowa wersja ze 100-konnym silnikiem kosztuje 66 500 zł. Są jeszcze dwa mocniejsze warianty silnikowe – 125 KM droższy o 4000 zł oraz 140-konny, droższy o kolejne 2400 zł. Tak jak pisałem wcześniej, moim zdaniem 100-konny silnik jest optymalny. Za automat dopłacisz 7500 zł. Z jednej strony dobra cena wygody, z drugiej zaś manual jest na tyle dobry, że można sobie darować.

Lepiej dopłacić 3000 zł do wyższej wersji wyposażenia Active 2, które zawiera znakomite nagłośnienie B&O Play, unikatową tapicerkę i 17-calowe koła jak w prezentowanym egzemplarzu, a także lepsze reflektory czy system rozpoznawania znaków drogowych. Za 69 500 zł masz mały samochód na każde warunki i dobry w każdej sytuacji. Niezależnie od drogi i jej stanu, pogody, pory roku czy intensywności opadów deszczu. Niezależnie od tego, czy jeździsz po mieście czy w trasie.

DANE TECHNICZNE

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R3 turbo
Rodzaj paliwa: benzyna
Ustawienie: poprzeczne
Rozrząd: 12 V
Objętość skokowa: 998 cm3
Moc maksymalna: 100 KM przy 6500 obr./min
Moment maksymalny: 170 Nm przy 1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Typ napędu: przedni
Hamulce przednie: tarczowe wentylowane
Hamulce tylne: bębnowe
Zawieszenie przednie: kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne: belka skrętna
Koła, ogumienie przednie: 205/45 R17
Koła, ogumienie tylne: 205/45 R17

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: hatchback
Liczba drzwi: 5
Masa własna: 1089 kg
Ładowność: 502 kg
Długość: 4068 mm
Szerokość:

1941 mm z lusterkami

1735 mm bez lusterek

Wysokość: 1498 mm
Rozstaw osi: 2493 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 42 l
Pojemność bagażnika: 292 l
Osiągi:
Katalogowo: Testowe:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s
Prędkość maksymalna: 181 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 5,9 l/100 km 9,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 4,4 l/100 km 5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 5,0 l/100 km 6,7 l/100 km
Emisja CO2: 113 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek
Cena:
EcoBoost 100 KM od: 66 500 zł
EcoBoost 100 KM (automat): 74 000 zł
EcoBoost 140 KM od: 72 900 zł

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

17 lutego, 2025

Polacy lubią nowości i nowinki techniczne, ale w motoryzacji w większości preferują tradycyjne rozwiązania. Jednoznacznie na to wskazuje wciąż niesłabnące zainteresowanie samochodami napędzanymi silnikami spalinowymi. (...)

16 lutego, 2025

Dawno, dawno temu ( w roku 2012) miałem okazję uczestniczyć w konferencji w Stuttgarcie, gdzie premierę miał Mercedes Citan. Prowadzący wykład neurolog wyjaśniał wówczas pracę (...)

12 lutego, 2025

Salony OMODA & JAECOO, podobnie jak samochody tych marek, wciąż są nowymi w naszej motoryzacyjnej świadomości. Nawet mimo tego, że charakterystyczne auta dają się już (...)