Napęd hybrydowy bardzo szybko zyskuje na popularności. Napęd PHEV mamy w przeboju marki Mitsubishi – modelu Eclipse Cross. Po drogach jeździ wiele egzemplarzy samochodu Outlander PHEV i będziemy mieli (za rok, półtora?) Outlandera PHEV nowej generacji. Już mamy nowe Mitsubishi ASX oraz Colt w wersjach z napędami hybrydowymi (HEV). W związku z upowszechnianiem hybryd, coraz częściej pojawia się pytanie użytkowników: Jak dbać o akumulator trakcyjny w samochodzie z napędem hybrydowym (albo po prostu – w hybrydzie). Odpowiadamy: Niespecjalnie. Użytkownicy hybryd mogą cieszyć się beztroską.
Powody beztroski użytkowników aut hybrydowych
Akumulator trakcyjny, nazywany też baterią trakcyjną albo cykliczną, jest słusznie uznawany za jeden z najistotniejszych elementów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Jeśli zatem mamy w swoim samochodzie napęd PHEV (hybryda plug-in), HEV (hybryda) albo BEV (elektryk), powinniśmy chyba jakoś szczególnie o akumulator dbać.
Jakoś, czyli jak? Tytułowe pytanie „Jak dbać o akumulator trakcyjny w samochodzie z napędem hybrydowym”, zadałem Michałowi Koćwinowi, koordynatorowi serwisu Mitsubishi Japan Motors. – W żaden szczególny sposób, możemy o nim nawet nie myśleć – odpowiedział. Przyznaję, że to stwierdzenie bardzo mnie ucieszyło, bo przecież nikt z nas nie lubi jakichś dodatkowych obowiązków. – Na nowoczesne akumulatory trakcyjne stosowane w samochodach Mitsubishi, producent daje ośmioletnią gwarancję – przypomniał szef serwisu. – Dodatkową zaletą jest to, że te akumulatory po prostu trzymają pojemność, czego dowodzą okresowe badania, jakie przeprowadzamy w serwisach. Mówię w liczbie mnogiej, bo opieram opinię na badaniach globalnych oraz doświadczeniach użytkowników z całego świata – sprecyzował Michał Koćwin. Ale, dociśnięty, garść podstawowych wskazówek przypomniał.
W samochodach z napędem HEV (pełna hybryda), dbałość o baterię trakcyjną zasadza się przede wszystkim we właściwej technice jazdy. Bardziej jednak wpływa ona na nasze korzyści z oszczędności energii, dlatego ten temat podejmiemy w innym wpisie. Warto jedynie pamiętać, żeby unikać parkowania w mocno nagrzanych miejscach, ale to nic szczególnego, bo przecież zawsze szukamy cienia. I że w mroźne dni bateria będzie lepiej trzymać, gdy wjedziemy autem do garażu, a nie gdy zaparkujemy pod chmurką. To istotne przypomnienie dla rodzin mających dwa samochody, a tylko jedno miejsce w garażu lub na parkingu podziemnym.
Więcej przypomnień, jak dbać o akumulator w aucie hybrydowym, dotyczy tych z napędem typu PHEV, czyli hybryd plug-in. Szef serwisu Mitsubishi w Bielsku-Białej zwraca uwagę na optymalny czas ładowania i ograniczenie ładowania na stacjach DC.
Wskazówki jak dbać o akumulator trakcyjny w samochodzie hybrydowym
Na pojęcie optymalny czas ładowania hybrydy plug-in składają się dwie podstawowe wskazówki. Przede wszystkim korzystnie jest rozpocząć ładowanie akumulatora zaraz po zakończeniu jazdy, kiedy jest jeszcze ciepły. To podnosi jego trwałość i przede wszystkim szybkość oraz efektywność ładowania. Ale jeśli tańsza taryfa w domu zaczyna nam się o 23:00, to i tak korzystniej będzie, gdy ustawimy zegar rozpoczęcia ładowania w swoim Mitsubishi na 23:00. Nie zawsze też musimy programować zegar do pełnego naładowania. Zwłaszcza jeśli do pracy mamy z górki (dosłownie), bo przy pełnym naładowaniu w akumulatorze nie będzie miejsca na odzyskiwaną energię. Nie skorzystamy więc na ty, na czym korzystać zdecydowanie warto, bo to się nam za darmo należy. Za optymalne dla trwałości baterii eksperci wskazują ładowanie do 80%, więc mamy tu połączenie korzyści z rekuperacją.
Ładowanie częściej, ale mniej oznacza lepiej. Z tego samego powodu lepiej zatem, gdy poziom energii nie będzie nam za często spadał poniżej 20% pojemności akumulatora.
Ładowanie samochodów z napędem PHEV na stacjach szybkiego ładowania nie stanowi żadnego problemu. W zasadzie powinniśmy jedynie przypomnieć, żeby nie ładować tylko i wyłącznie szybkimi ładowarkami. Ale przecież niewiele osób tak robi swoim hybrydom plug-in, choćby dlatego, że prąd z gniazdka domowego jest dużo tańszy. I dobrze, bo dla trwałości akumulatora najlepsze jest powolne uzupełnianie energii, podczas którego bateria nie nagrzewa się do wyższych wartości. A jeśli już ładujemy na stacji DC, to lepiej też do 80% pojemności akumulatora.
Jeśli będziemy pamiętali o tych właśnie wskazówkach, jak dbać o akumulator w aucie hybrydowym, to będzie nam on służył długo i niezawodnie. Dłużej nawet niż osiem lat niezawodności i trwałości zapisanej w gwarancji Mitsubishi.
Władysław Adamczyk
Zdjęcia: Mitsubishi oraz Irmina Hanzel