Czy kiedy podczas genewskiego salonu motoryzacyjnego w 2019 roku patrzyłem na koncepcyjnego Formentora, mogłem przypuszczać, że to przyszły przebój CUPRY? Może i mogłem, bo to ładna maszyna była, jednak innych ładnych na salonie w Genewie zawsze było co niemiara. Rzecz w tym, że niewiele z cieszących oczy konceptów i samochodów zostawało rynkowymi bestsellerami. Ponadto CUPRA, jako młodziutka, bo wtedy ledwie jednoroczna marka, mogła budzić zainteresowanie swoją stylistyczną świeżością. Ale żeby od razu takiego hita na rynek wypuszczać? Dlatego pozostałem wstrzemięźliwy, nawet gdy rok później, na pierwszych zdjęciach Formentora, zobaczyłem, że obietnica jaką dawał koncept, zyskała atrakcyjne produkcyjne spełnienie.
Skrótowe kalendarium: 2018 – debiut marki CUPRA; 2019 – premiera konceptu Formentor; 2020 – początek podboju rynku przez Formentora. Warto przy okazji zauważyć, że Formentor był pierwszym autorskim modelem marki, która mocno zaakcentowała nim swoją niezależność od SEAT-a. Czy wcześniej w CUPRA Corner, czy teraz w CUPRA Studio, Formentor ma swoje honorowe miejsce, na które, jak się przekonujemy, zasłużył.
Dlaczego Formentor to przebój CUPRY
Zanim na podstawie wyników sprzedaży mogliśmy uznać, że Formentor to rynkowy przebój CUPRY, pozdobywał on trochę nagród. Najbardziej prestiżową była Red Dot Award Product Deisgn 2021, która mimo nazwy nie jest nagrodą tylko za styl. Ponad pięćdziesięciu ekspertów tworzących jury ocenia bowiem stopień innowacyjności, funkcjonalność, ergonomię, styl i emocje, które budzi samochód, a także jego aspekt ekologiczny. Dlatego należy uznać, że nagroda dla Formentora potwierdziła, iż model łączy codzienną praktyczność, dynamikę i komfort z wyrazistym sportowym designem. Rodzi się więc wniosek, że odpowiedź na pytanie, dlaczego Formentor to przebój CUPRY, jest wielowątkowa i wielopłaszczyznowa. Próbowałem uporządkować i wskazać, więc o najważniejsze przyczyny sukcesu Formentora zapytałem Michała Leśniaka, dyrektora sieci CUPRA Euromotor. Ten ujął rzecz krótko: – Nie ma powodów ważnych i ważniejszych. To po prostu znakomity samochód w znakomicie atrakcyjnej cenie – skonstatował.
Bestellerowy Formentor w liczbach
Tylko w ubiegłym roku klienci kupili około 97 600 egzemplarzy Formentora, który w związku z tym stanowił 63,8% sprzedaży marki. To wymierne i bardzo wyraźne potwierdzenie, że Formentor to faktycznie przebój CUPRY. Także w Polsce, bo po naszych drogach jeździ już 4 070 Formentorów, a dane pokazują, że popyt przyspiesza jak CUPRA. Liczba 2 668 sprzedanych w ubiegłym roku egzemplarzy była aż dwukrotnie (!) wyższa niż rok wcześniej. Jak ja potrzebowałem trochę namysłu, żeby się do modelu przekonać, tak miłośnicy stylowej sportowej motoryzacji potrzebowali czasu, żeby go wybrać. Ale gdy już do CUPRA Studio ruszyli, to napędzili popyt przewyższający ostatnio podaż.
Polacy najchętniej wybierają przebój CUPRY w wersji z silnikiem 1.5 TSI 150 KM, która stanowi ponad połowę sprzedanych Formentorów. Na drugim miejscu listy przebojów jest wersja 2.0 TSI 190 KM, na trzecim – najmocniejsza – o mocy 310 KM. Sprzedaż tych wersji jest liczbowo zbliżona, a ponieważ stanowi druga połowę volumenu, to mamy mocne potwierdzenie, że wybierający CUPRĘ lubią dynamikę powyżej średniej krajowej. A przecież przebój CUPRY tworzy także limitowana wersja VZ5, z pięciocylindrowym silnikiem TSI o pojemności 2,5 l. Zapewnia on moc 390 KM, maksymalny moment obrotowy w wysokości 480 Nm oraz 250 km/h prędkości maksymalnej. Ponieważ Formentor VZ5 do setki rozpędza się w 4,2 sekundy, ten przebój CUPRY wpisujemy na szczyt listy Turbo Top.
Najczęstsze wybory klientów
Największym powodzeniem wśród dodatków, jakimi możemy jeszcze wzbogacić przebój CUPRY, cieszy się ambientowe ledowe oświetlenie kokpitu z możliwością wyboru koloru. Wybiera je nawet więcej niż sześciu na dziesięciu polskich klientów. Podobną popularnością cieszy się dojazdowe koło zapasowe – no nie lubimy zestawów naprawczych, choć nawet nie pamiętamy, kiedy ostatnio złapaliśmy gumę. Kolejnym wyborem jest alarm z funkcją SAFE, a TOP 5 najchętniej wybieranych elementów ubogacenia zamyka subskrypcja usługi CUPRA Connect. Pozwala ona na odtwarzanie multimediów w trybie online oraz zdalny dostęp do danych systemu Navi System+. Za wcześniej jeszcze zgadywać, czy na listę przebojów wskoczy ostatnia nowość od CUPRY dla Formentora, czyli pakiet wyposażenia Copper+. Ale dziewiętnastocalowe felgi aluminiowe CUPRA Machined Sport Black / Copper, czyli w kolorze czarnym z miedzianymi elementami, robią wrażenie.
Skoro doszliśmy do kolorów, to przy nich zostańmy i wspomnijmy, że wyłącznie dla Formentora powstały trzy unikalne kolory lakierów nadwozia. Styliści-koloryści uznali, że lakiery magnetic tech matt, petrol blue matt, oraz graphene grey najlepiej oddają dynamiczny charakter auta. Polacy kupujący przebój CUPRY stawiają na klasykę i dlatego co trzeci z nich wybiera metaliczny lakier magnetic tech. Natomiast spośród trzech lakierów, jakie CUPRA stworzyła specjalnie dla Formentora, największym powodzeniem cieszy się graphene grey.
– CUPRA kończy w tym roku pięć lat i jest obecnie najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. Przyjęcie modelu Formentor, który miał premierę w 2020 roku, przerosło nasze oczekiwania. Jego popularność wciąż wzrasta, a dowodem na to są dane sprzedażowe zarówno z Polski, jak i innych rynków. Zeszły rok okazał się rekordowy dla naszego kraju, a pierwszy kwartał 2023 roku również udowadnia, że klienci nadal stawiają na dynamiczny, wyróżniający się design oraz sportowy charakter – podsumowuje Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA w Volkswagen Group Polska.
Władysław Adamczyk