Wybierz markę

Ach, jak przyjemnie jest śmigać po zaśnieżonych trasach, a w zasadzie poza trasami, jeśli w śmiganiu towarzyszy nam nowy X-Trail. To wniosek z prezentacji tego SUV-a przez Nissana w Karkonoszach, w których oczywiście terenowych wyzwań na konkretnych górkach nie brakuje. Za to śniegu nawet tu jednak w grudniu ostatnimi długimi laty brakowało. Aż do tego roku. Działy PR producentów zazwyczaj modlą się o ładną pogodę, słońce i niebieskie niebo, żeby auto ładnie wyglądało na zdjęciach. A dział PR Nissana tym razem na pewno zmienił oczekiwania. I jednocześnie musi mieć jakieś świetne układy z prującymi w niebie pierzyny, bo nasypało białego puchu aż miło. A miło dlatego, że śnieg jest szczególnie potrzebny, aby w pełni docenić zalety systemu e-4ORCE, którym nowy X-Trail dysponuje.

Przepraszam, X-Trail tymże systemem nie dysponuje, ale raduje, czemu daliśmy wyraz we wcześniejszym wpisie, poświęconym właśnie układowi e-4ORCE. Zapraszaliśmy w nim do testowania modeli X-Trail oraz Ariya właśnie w trudnych zimowych warunkach, w których na ten układ można liczyć zdecydowanie bardziej niż na pługosyparki. Oczywiście, w błotach pośniegowych i na rozmokniętych szutrach e-4ORCE także dowiedzie jakości, ale o ile przyjemniej szusować autem po śniegu. Nie będziemy powtarzać się z pisaniem o systemie e-4FORCE, ale powtarzamy zaproszenie do salonów na testy w trudnych zimowych warunkach. Nowy X-Trail i nowa Ariya czekają na Szanowną Panią i Szanownego Pana tutaj – Nissan Japan Motors.

Czujemy się w obowiązku, żeby poinformować, iż ci, którzy testowali, w zdecydowanej większości wybierają wersję Tekna e‑POWER e-4ORCE. Wersje z napędem 4×4 stanowią ponad 80% zamówień, a odmianę siedmiomiejscową wybiera co siódmy klient. Wyglądem czwartej generacji X-Traila nie będziemy się już zajmować, bo zrobiliśmy to, kiedy tylko otrzymaliśmy urocze zdjęcia z malowniczej Słowenii. Dziś oddamy się nieco technice w służbie człowieka.

Nowy X-Trail i nowy napęd e-POWER

Precyzyjniej – napęd prawie nowy – ponieważ nowy X-Trail jest drugim (po Qashqai’u) europejskim modelem Nissana, który dysponuje układem napędowym e‑POWER. Pozwala on cieszyć się wrażeniami z jazdy właściwymi samochodom z napędem elektrycznym, ale bez konieczności doładowywania akumulatora. Rzecz jasna nie czarujemy tu żadnym perpetuum mobile. W systemie e-POWER silnik benzynowy służy jedynie do wytwarzania energii elektrycznej, zaś koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Przy takim rozwiązaniu jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co przynosi dużą oszczędność paliwa w ruchu miejskim.

Układ e-POWER w X-Trailu tworzą: zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW, wysokowydajny akumulator, silnik spalinowy 1,5 l o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu oraz falownik. Za sprawą tego napędu moc na koła trafia wyłącznie z silnika elektrycznego, dlatego my korzystamy z natychmiastowego i płynnego przyspieszenia. Dzięki temu możemy pierwsi ruszać spod świateł… wróóóóóć!… bezpiecznie (bo szybko) włączać się do ruchu i takoż wyprzedzać.

Lubimy, gdy mimo mieszanki albo alternatywności napędów, jeździe – szczególnie nagłemu przyspieszaniu – towarzyszy odczucie naturalnej zgodności prędkości obrotowej silnika i samochodu. Nissan zadbał o to, bo przecież silnik spalinowy służy w X-Trailu nie do napędzania, a do ładowania auta. I dlatego, aby uniknąć efektu „niespójności osiągów”, nowy X-Trail ma funkcję „linear tune”. Steruje ona pracą silnika benzynowego tak, by jego prędkość obrotowa była zgodna z prędkością na drodze. Jednocześnie, ponieważ jednostka spalinowa pracuje w takim zakresie obrotów, jakie są konieczne, w warunkach miejskich i podmiejskich są one niższe. Poza oszczędnością paliwa zyskujemy na oszczędności słuchu, ponieważ układ e-POWER gwarantuje cichszą jazdę. Przykładowo – przy prędkości 40 km/h do naszych uszu docierać będzie o osiem decybeli dźwięku silnika mniej niż w konkurencyjnych modelach.

Nowy X-Trail i nowy ProPILOT Assist

Nowy X-Trail ma na swoim pokładzie układ wspomagania prowadzenia nowej generacji ProPILOT Assist. Dzięki tej technologii sprzężonej z Navi-Link jazda Nissanem mniej obciąża i stresuje kierowcę. System jest zdecydowanie bogatszy od bardzo przecież funkcjonalnego aktywnego tempomatu. Nie tylko bowiem przyspieszy lub wyhamowuje naszego X-Traila, aby poprawić płynność jazdy wybranym pasem autostrady. I nie tylko, w razie potrzeby, na przykład podczas jazdy w korku, wyhamuje samochód i go zatrzyma. ProPILOT Assist może też wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie auta trwało krócej niż trzy sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły. Co więcej, nowy X-Trail z ProPILOT-em może dopasować swoją prędkość do prędkości wymaganej przepisami. System odczytuje bowiem znaki drogowe, a może też uwzględnić w swoim działaniu dane dotyczące ograniczenia prędkości pochodzące z nawigacji. Doceni to rozwiązanie każdy, kto podczas podróży drogą ekspresową (przynajmniej z nazwy) musiał co trochę przestawiać tempomat.

dwa samochody na tle skał, zima, Nowy X-Trail przodami równolegle

Ponadto ProPILOT Assist nowej generacji z Navi-Link komunikuje się teraz z radarami martwego pola. Dzięki temu połączeniu ustrzeże nas przed nierozważnym i niebezpiecznych ruchem, jeżeli w martwym polu będzie się znajdował inny pojazd. A dzięki nowej zoptymalizowanej funkcji ostrzeżeń systemu wykrywania ruchomych obiektów, w razie zauważenia takowego, uruchomi układ hamulcowy i zatrzyma samochód. Nowy X-Trail zatrzyma się również w przypadku wykrycia poruszającego się innego samochodu lub nieruchomej przeszkody podczas cofania.

e-Pedal Step, poduszka i pięć gwiazdek

Prawie ¾ czasu jazdy odbywamy po ulicach miast i na drogach podmiejskich. A o ile wygodniej jest prowadzić samochód używając tylko jednego pedału, bez konieczności częstego przenoszenia stopy z hamulca na gaz? Żebyśmy my mieli wygodniej, nowy X-Trail ma technologię e-Pedal Step, która umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia. System aktywujemy przełącznikiem na konsoli środkowej, a jego uruchomienie nie zmienia charakterystyki pracy pedału przyspieszenia. Kiedy zmniejszymy nacisk na gaz, e-Pedal Step uruchomi hamowanie, a nie zapomni przy tym zapalić, z odpowiednim wyprzedzeniem, świateł stopu. Nasz Nissan X-Trail nie zatrzyma się całkowicie, ale zwolni do prędkości „pełzania”. W związku z tym zyskamy na płynności manewrów parkingowych, a dobieranie odpowiedniej siły nacisku na pedał przyspieszenia bardzo szybko opanujemy.

Nowy X-Trail ma inteligentny system automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją przewidywania ryzyka kolizji. Jeśli czujniki radarowe wykryją gwałtowne hamowanie pojazdu z przodu, system uruchomi układ hamulcowy naszego auta, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji. Nie tylko dlatego SUV Nissana otrzymał pięć gwiazdek bezpieczeństwa EuroNCAP. Wśród wielu elementów przysłużyła mu się między innymi poduszka. Chodzi o centralną poduszkę powietrzną zamontowaną między dwoma przednimi fotelami, która chroni przed skutkami zderzenia głowami, częstymi przy kolizjach bocznych. Potwierdzamy przy okazji oczywistość – także poduszki boczne i kurtynowe nowy X-Trail ma na wyposażeniu standardowym.

Nissan X-Trail czwartej generacji największą popularnością cieszy się w wersji z napędem e-POWER. Ale miłośnikom tradycyjnego napędu poleca się jako miękka hybryda z półtoralitrowym turbodoładowanym silnikiem o zmiennym stopniu sprężania. Wspominamy o tym nie tylko dlatego, że tak wypada, ale dlatego, że mamy jeszcze przynajmniej dwa powody. Po pierwsze bardzo wysoko cenimy rewolucyjny silnik o zmiennym stopniu sprężania. Przede wszystkim jednak, ponawiając zaproszenie na jazdy testowe, podpowiadamy, że warto zarezerwować czas na przetestowanie przynajmniej dwóch samochodów.

Radek Pszczółka

samochód Nissan SUV na tle skał zima przodem i tyłem - Nowy X-Trail

Nowy Nissan X-Trail – zimowa galeria zdjęć

dwa samochody na tle skał, zima, Nowy X-Trail przodami światła samochodu, SUV hybryda 7 miejsc zima na drodze - nowy Nissan X-Trail samochód we mgle - SUV hybryda 7 miejsc zima na drodze - nowy Nissan X-Trail z boku SUV hybryda 7 miejsc zima na drodze - nowy Nissan X-Trail
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!