Przed miesiącem pisałem o przygotowaniach zespołu Mitsubishi RALLIART i pickupa L200 do rajdu Asia Cross Country (AXCR) 2023. Obiecałem wtedy, że gdy tylko team potwierdzi dane techniczne charakteryzujące rajdowe Mitsubishi L200, to pełne informacje przekażę, co niniejszym czynię. Przypomnę jednocześnie, że rajd AXCR odbędzie się na trasie z Tajlandii do Laosu sierpniową, deszczową tam wtedy porą. Załogi zespołu Mitsubishi RALLIART wystartują w nim rajdowymi wersjami pickupa L200 szóstej generacji, którego niedawno obszernie zaprezentowaliśmy tekstem i zdjęciami. Jak pamiętamy, zespołowi Mitsubishi RALLIART wsparcie techniczne zapewnia oczywiście Mitsubishi Motors Corporation.
Już choćby z przywołanego wpisu o nowym L200/Triton wiemy, że został w każdym calu przeprojektowany i w każdym aspekcie udoskonalony. I także ze względu na generacyjną zmianę bazy, rajdowe Mitsubishi L200 zapewnia lepsze osiągi niż model startujący w ubiegłorocznym rajdzie. Ponadto pickup Mitsubishi przeszedł także modyfikacje zgodnie z wytycznymi warunkującymi udział w Asia Cross Country Rally. Poza poprawionymi trwałością i niezawodność, z których samochód znamy od lat, ma teraz także udoskonalone cechy szczególnie istotne w rajdach. Są to udoskonalone stabilność i sportowa charakterystyka prowadzenia, moc i szybkość reakcji w pełnym zakresie prędkości. Dochodzi do tego zwiększona zdolność do radzenia sobie w trudnych warunkach, takich jak ekstremalnie błotniste drogi, powszechnie spodziewane na trasie.
Rajdowe Mitsubishi L200 – znaki szczególne
Bazą rajdowego samochodu jest wersja double cab Mitsubishi L200 szóstej generacji. Rzecz jasna zmodyfikowana zgodnie z wymogami dla pojazdów grupy T1 FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej). Podczas premiery w Bangkoku i podczas przedrajdowych testów widzieliśmy samochód w kolorystyce srebrno-czarnej, inspirowanej skałami lawy wypełnionymi skondensowaną energią. Z kolei rajdowe Mitsubishi L200 przygotowane do AXCR wyróżnia malowanie w czerwono-czarne barwy wojenne rajdowe (z przewagą czerwieni), symbolizujące energię tryskającej lawy.
Podstawowe modyfikacje rajdowego L200/Triton objęły klatkę bezpieczeństwa i osłonę zderzaka. Maska, przednie i tylne drzwi oraz skrzynia ładunkowa są wykonane z włókna węglowego. Między innymi dzięki temu, mimo większego rozmiaru nadwozia nowego L200, jego masa jest równa masie poprzednika. Samochód ma także przednie i tylne zawieszenie dostosowane do rajdów oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD zapewniający sportowe i stabilne prowadzenie, a jednocześnie pełną kontrolę. W porównaniu z samochodem z zeszłego roku prowadzenie na trudnych nawierzchniach poprawiają lekkie felgi aluminiowe i wąskie opony terenowe. Kolejna modyfikacja objęła wyczynowe podwozie wyposażone w przednie i tylne podwójne amortyzatory z tłumieniem dobicia.
Zmiany objęły także nowo opracowany silnik wysokoprężny turbo o pojemności 2,4 l. Ich efektem jest zmniejszenie strat wynikających z tarcia oraz redukcja masy. Z kolei nowa turbosprężarka zapewnia zwiększenie mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych. Ponieważ odcinki specjalne AXCR obejmują przeprawy przez rzeki, rajdowe Mitsubishi L200 ma poprawione uszczelnienia każdego podzespołu oraz snorkel. Szczegóły zawiera specyfikacja techniczna, którą zamieszczam pod zdjęciem.
Rajdówka L200/Triton – dane techniczne
> Długość całkowita x szerokość całkowita – 5320 mm x 1865 mm
> Rozstaw osi – 3130 mm
> Rozstaw kół (przód/tył) – 1570 mm / 1565 mm
> Silnik – czterocylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny MIVEC typ 4N16
> Wtrysk paliwa – wysokociśnieniowy common-rail
> Pojemność skokowa – 2442 cm3
> Turbosprężarka – silnik i turbosprężarka – Mitsubishi Heavy Industries
> Moc maksymalna – 150 kW (204 KM)
> Maksymalny moment obrotowy – 470 Nm
> Przeniesienie napędu – sześciobiegowa manualna skrzynia biegów
> Napęd na cztery koła – Super Select 4WD-II
> Mechanizm różnicowy – CUSCO przód, LSD tył
> Zawieszenie przednie – niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i sprężynami śrubowymi
> Zawieszenie tylne – sztywne resory piórowe
> Amortyzatory – regulowane przednie i tylne podwójne amortyzatory CUSCO
> Tłumienie dobicia – hydrauliczne
> Układ kierowniczy – przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem
> Hamulce – wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu i z tyłu
> Koła – felgi aluminiowe WORK (17 cali x 7J)
> Opony – Yokohama GEOLANDAR M/T G003 (235/80R17)
Zespół Mitsubishi RALLIART – cele dwojakie
Wspierany przez Mitsubishi Motors zespół stawia sobie za cel wygranie Asia Cross Country Rally. Postawienie ambitnego wyzwania wprost cieszy i nie sposób uznać go za przejaw megalomanii, czy lekceważenia rywali. Jest naturalne, w przeciwieństwie do deklaracji niektórych sportowców, którzy, gdy jadą na mistrzowską imprezę, mówią, że chcę dobrze wypaść. – Pojedziemy trzema samochodami, z których każdy będzie walczył o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej – mówi Hiroshi Masuoka, dyrektor Mitsubishi RALLIART Team. – Chcemy po prostu powtórzyć zwycięstwo, jakie odnieśliśmy przed rokiem w debiutanckim starcie w AXCR. Inny cel mają inżynierowie Mitsubishi, którzy będą kibicować zespołowi, ale którym rajd posłuży oczywiście jednocześnie do zbierania doświadczeń. Im także kibicujemy, bo przecież informacje, jakich dostarczy im rajdowe Mitsubishi L200, posłużą do doskonalenia własności terenowych cywilnych modeli marki.
– Jesteśmy bardzo szczęśliwi, mogąc przeciwstawić konkurencji najnowszego L200/Tritona, który został w pełni przeprojektowany i znacznie ewoluował we wszystkich aspektach. Rajdowe Mitsubishi L200 bez większych problemów przejechały ponad dwa tysiące kilometrów testów wytrzymałościowych w Japonii i Tajlandii. Mamy więc pewność, że ich osiągi są znacznie wyższe, niż modelu, który startował w zeszłym roku. Lepiej radzą sobie na szybkich szutrowych drogach, ale również na błotnistych odcinkach, gdzie wymagana jest niska prędkość – zdradził Hiroshi Masuoka.
Mitsubishi RALLIART Team wystartuje w AXCR 2023 trzema samochodami prowadzonymi przez kierowców doświadczonych, choć nie tak utytułowanych jak Hiroshi Masuoka. Są to: Chayapon Yotha (Tajlandia) – ubiegłoroczny zwycięzca AXCR; Rifat Sungkar (Indonezja) – który w poprzedniej edycji zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej; oraz Katsuhiko Taguchi (Japonia) – zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Azji i Pacyfiku w 1999 i 2010 roku. Dyrektor zespołu i inżynierowie Mitsubishi Motors będą analizować warunki rywalizacji podczas oesów, pomagać w opracowaniu strategii oraz zapewnią wsparcie techniczne.
Mitsubishi Delica D:5 – mocne i miłe wsparcie
Samochodami wsparcia rajdowego zespołu będą cztery Mitsubishi Delica D:5 – wszechstronne minivany o właściwościach jezdnych SUV-a i komforcie MPV. Mitsubishi Motors dostarczy właśnie te auta, aby uczcić 55. rocznicę powstania modelu Delica. Ostatnią jego generację znaliśmy na europejskim rynku pod nazwą Space Gear, wcześniej jako L400, a jeszcze wcześniej L300. Znowu możemy żałować, że Delica D:5 nie wjechała do salonów w Europie, bo to apetyczny samochód, który prezentowaliśmy w relacji z Salonu Samochodowego Tokio 2022.
Samochody pomocnicze wykorzystują atuty seryjnego modelu Delica D:5, którymi są mocne nadwozie na ramie żebrowej i elektronicznie sterowany system 4WD. Przystosowanie aut do rajdu i pokonywania zarówno płaskiego terenu, jak i błotnistych dróg polegało między innymi na wyposażeniu ich w aluminiowe obręcze WORK i terenowe opony Yokohama Rubber, stworzone do pracy w błocie. Delica D:5, którą będzie poruszał się po drogach dojazdowych dyrektor Masuoka, została dodatkowo wyposażona w przednie i tylne zawieszenie JAOS, zapewniające jeszcze lepsze prowadzenie w trudnym terenie. Podobnie jak rajdowe Mitsubishi L200 samochody pomocnicze Delica D:5 również przybrały czerwono-czarne motywy, symbolizujące energię tryskającej lawy.
Bliżej zainteresowanym udziałem Mitsubishi RALLIART Team w azjatyckim rajdzie polecam specjalną stronę poświęconą AXCR 2023.
Radek Pszczółka
Zdjęcia: Mitsubishi Motors Corporation