Koncern Stellantis zajął pierwsze miejsce w sprzedaży w Polsce niskoemisyjnych lekkich samochodów użytkowych z napędem całkowicie elektrycznym (BEV). W łącznej sprzedaży aut osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym firma zajęła w minionym roku miejsce drugie. Mocną pozycję grupy w segmencie samochodów niskoemisyjnych potwierdziły przede wszystkim samochody elektryczne Stellantis, których sprzedaż wzrosła rok do roku o 75%.
Samochody zeroemisyjne czyli w pełni elektryczne Stellantis stanowiły w ubiegłorocznej sprzedaży w Polsce aż prawie 40% rynku. Ale także w segmencie aut hybrydowych koncern ma powody do zadowolenia. Tak jednak jest (przynajmniej na razie), że raport Samaru, oparty na CEPiK-u, wydziela segment pojazdów niskoemisyjnych (Low Emission Vehicle – LEV). A ten – jak wiadomo – obejmuje samochody z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV) oraz w pełni elektryczne (BEV). Pozycja koncernu w segmencie nie powinna dziwić, ale nas zaskoczył – i to, przyznajemy, bardzo zaskoczył – udział w sukcesie poszczególnych modeli.
Samochody elektryczne Stellantis liderują
Stellantis sprzedał w ubiegłym roku w Polsce 3 535 samochodów niskoemisyjnych. Oznacza to wzrost sprzedaży o prawie 75% w porównaniu do roku 2021, w którym grupa sprzedała 1 921 takich aut. Poziom sprzedaży przełożył się na udział w polskim rynku, który wyniósł 16,2%. – Szczególny powód do zadowolenia daje sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów użytkowych. W tym segmencie jesteśmy liderem z prawie 39 % udziałem w rynku – powiedział Roberto Matteucci, dyrektor generalny Stellantis w Polsce.
Koncern zajął pierwsze miejsce w segmencie niskoemisyjnych lekkich samochodów użytkowych z napędem całkowicie elektrycznym. W minionym roku klienci w Polsce kupili łącznie 550 aut elektrycznych Stellantis. A jest to ponad sześciokrotnie (!) więcej niż rok wcześniej. Dobitnie o elektrycznej dynamice marek grupy Stellantis świadczy również 38,8% ich udziału w tym segmencie rynku, wobec 15% rok wcześniej. Wśród marek Stellantis prym w tym segmencie wiodą: Opel – 217 sztuk; Fiat Professional – 196 sztuk oraz Peugeot – 93 sztuki. Z kolei najpopularniejsze użytkowe samochody elektryczne Stellantis to Fiat E-Ducato, Opel Vivaro-e oraz Peugeot e-Expert.
Łączna sprzedaż elektrycznych aut osobowych i użytkowych Stellantis to 1811 sztuk, co wyniosło grupę na drugie miejsce podium w Polsce. I tu firma odnotowała znaczący wzrost udziału w rynku, bo z 10,6% w 2021 roku do 14,2% w roku 2022.
Hybrydy plug-in Stellantis rosną
Nie tylko samochody elektryczne Stellantis przyniosły firmie powody do zadowolenia. Grupa zapracowała na pozycję wicelidera polskiego rynku pod względem sprzedaży samochodów osobowych z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV). Klienci kupili w ubiegłym roku 1 542 takie samochody marek Stellantis, czyli o 434 aut więcej niż rok wcześniej. I to znowu przyniosło wzrost udziału w rynku do 14,5% procent, wobec 12% w roku 2021. Liderem wśród marek Stellantis w tym segmencie był Jeep, którego sprzedaż wyniosła 526 sztuk. Hybrydowe Jeepy były też najchętniej wybieranymi modelami osobowymi z napędem plug-in w ofercie Stellantis. W wewnątrzmarkowej walce na popularność Wrangler 4xe Plug-In Hybrid pokonał Jeepa Compass 4xe Plug-In Hybrid stosunkiem 258 do 222 sztuk. Oczywiście nie zapominamy o napędach hybrydowych w samochodach innych marek grupy. Jak na przykład wersje E-Tense samochodów produkcji DS Automobiles.
Warto, a wręcz trzeba nam w tym miejscu odnotować, że modele elektryczne Stellantis zajęły czołowe miejsca w sprzedaży w swoich segmentach. Segment A samochodów niskoemisyjnych zdominował nowy Fiat 500e, a w segmencie B liderem okazał się Peugeot e-208. Ponadto Opel Combo-e zajął pierwsze miejsce wśród niskoemisyjnych samochodów osobowych segmentu C, a Opel Vivaro-e w segmencie D niskoemisyjnych vanów.
Przytoczone liczby, fakty i wzrosty potwierdzają, że Stellantis nie tylko kontynuuje ofensywę produktową samochodów niskoemisyjnych na polskim rynku. Ale też, że zgodnie z założeniami realizuje ambitny plan strategiczny firmy – Dare Forward 2030. W nim to Stellantis zobowiązał się zostać liderem w branży w walce ze zmianami klimatycznymi i osiągnąć zerową emisję CO2 do roku 2038.
Radek Pszczółka
Samochody niskoemisyjne – hybrydy plug-in oraz elektryczne Stellantis – przykłady (tak dla przypomnienia)