Wczoraj zakończył się salon samochodowy Japan Mobility Show Tokio 2023. Na stoisku Mitsubishi Motors Corporation gości kosmicznie magnetyzował koncepcyjny model D:X, którego wyjątkowość najlepiej pokazuje nasza bogata galeria zdjęć. Sympatię i zainteresowanie budził również pojazd Last 1 mile mobility, nam jednak najbliższy jest pickup L200 szóstej generacji. Jego bowiem najbardziej oraz najszybciej spodziewamy się na polskim rynku i czekamy nań z niecierpliwością, podobnie jak pracownicy salonów Mitsubishi. Z tego utęsknienia samochód prezentujemy wraz z każdą informacją, która się na jego temat pojawia, już od konceptu XRT. Kontynuujemy, żeby być na bieżąco. Z nowych albo doszczegółowionych informacji na temat Mitsubishi L200 najważniejszą płynącą z Tokio jest ta dotycząca napędu Super Select 4WD-II. A ponieważ obiecałem do Tokio na stoisko Mitsubishi wrócić, to również z tego powodu z przyjemnością to robię. Tym bardziej, że na kilka istotnych aspektów tego napędu uwagę zwrócił Mariusz Wróbel, kierownik serwisu Mitsubishi Japan Motors w Warszawie.
– Inżynierowie Mitsubishi wybitnymi ekspertami od napędów na cztery koła są – wprost ocenia Mariusz Wróbel. W pełni się zgadzam, co więcej, myślę, że żadnego miłośnika motoryzacji nie trzeba do tego przekonywać.
Super Select 4WD-II w Mitsubishi L200 szóstej generacji
Wraz z rozwojem technologii i nowymi generacjami różnych modeli Mitsubishi pojawiają się nowe rozwiązania, przede wszystkim bardziej komfortowe dla użytkowników. Tak też jest z napędem Super Select 4WD-II, kryjącym się niekiedy pod skrótem, który wygląda na kryptonim – SS4-II. Super Select 4WD-II umożliwia kierowcy łatwą zmianę trybów napędu na cztery koła za pomocą pokrętła wyboru. Centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), w który napęd jest wyposażony, rozdziela siłę napędową w stosunku 40% na przód i 60% na tył. Proporcje typowe, jak i korzyści oczywiste – zwiększona przyczepność i doskonałe właściwości jezdne na zakrętach.
Opcje napędu Super Select 4WD-II są właściwe samochodom terenowym, a nie SUV-om czy crossoverom. Mamy tu bowiem: napęd 2H – na tylne koła; 4H – pełny napęd na cztery koła; 4HLc – czyli z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego; oraz 4LLc – z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu. W każdym z trybów napędu Super Select 4WD-II na obie osie możemy wybrać jedną z siedmiu opcji jazdy. To: Normal, Eco, Gravel (na szuter), Snow (na śnieg), Mud (na błoto), Sand (na piasek) i Rock (na podłoże skalisto/kamieniste). – Wielką zaletą i wyróżnikiem napędu 4×4 w Mitsubishi L200 jest również to, że możemy z niego korzystać przy dowolnej prędkości jazdy i na dowolnym rodzaju nawierzchni, także na asfalcie. – Takiej właściwości nie ma większość konkurencyjnych modeli, a daje nam ona duży komfort bezpiecznego prowadzenia – podkreśla kierownik warszawskiego serwisu Mitsubishi.
Sam napęd Super Select 4WD-II to nie wszystko. Współpracuje z nim system aktywnej kontroli znoszenia (sterowanie hamulcem). Za jego przyczyną, delikatne przyhamowanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów poprawia właściwości jezdne. Pracą hamulców steruje także aktywny mechanizm różnicowy LSD, który przyhamowuje obracające się koła i przekazuje moment napędowy na koła mające lepszy kontakt z nawierzchnią. Współdziałające systemy poprawiają bezpieczeństwo w zakrętach i na śliskich nawierzchniach oraz ułatwiają precyzyjne prowadzenie L200 pomimo jego słusznych pickupowych wymiarów.
Napęd 4WD to tylko jeden z atutów pickupa Mitsubishi
Nowy napęd Super Select 4WD-II to tylko jedna ze składowych mocy i wytrzymałości Mitsubishi L200 szóstej generacji. Nowa jest także rama drabinowa, z większym udziałem stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz zwiększonym o 65% przekrojem poprzecznym. W porównaniu z poprzednim L200 ta rama ma o 60% większą sztywność na zginanie i o 40% większą sztywność skrętną. Zastosowaniu stali o ultrawysokiej wytrzymałości na rozciąganie przyniosło dodatkowo zmniejszenie masy pomimo większego rozmiaru nadwozia. Komfort podróżowania i wysoką niezawodność mimo sztywniejszej ramy mają zapewniać podwójne wahacze o zwiększonym skoku w przednim zawieszeniu. Podobnie zadziałają resory piórowe tylnego zawieszenia, które straciło na wadze przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości. – Tak w przypadku ramy, jako i tylnego zawieszenia zwiększenie ich wytrzymałości przy jednoczesnym zmniejszeniu masy należy uznać za bardzo cenne i trafione ulepszenie – ocenia Mariusz Wróbel.
Kiedy szczegółowo prezentowaliśmy Mitsubishi L200 szóstej generacji, zapowiadaliśmy trzy wersje nadwozia. To znane z poprzednich pickupów Mitsubishi double-cab, single-cab (z jednym rzędem siedzeń) oraz club-cab (z przestrzenią ładunkową za przednimi siedzeniami). W informacji płynącej z Japan Mobility Show możemy przeczytać, że na rynek japoński producent przewiduje wersję double-cab. Czy tylko właśnie taka, z dwoma rzędami siedzeń, miałaby trafić na rynek polski? Jeżeli dotychczas stanowiła jakieś 97% sprzedaży, to może tak być. I dobrze, bo L200 double-cab to i do teatru można ze znajomymi pojechać. Najpierw jednak niech Mitsubishi L200 szóstej generacji z napędem Super Select 4WD-II w ogóle trafi do polskich salonów. Jak najszybciej, najlepiej już w 2024 roku, ponieważ pieniądze z KPO rozruszają inwestycje i firmy jeszcze bardziej będą pickupów potrzebować.
Władysław Adamczyk
Zdjęcia: Mitsubishi Motors Corporation