Elektryfikacja modeli marek należących do grupy Stellantis przynosi efekty rynkowe i wzmocnienie pozycji koncernu w Europie. Bez podziału na rodzaje napędów Stellantis jest liderem półrocza na rynkach francuskim, włoskim i portugalskim. Koncern to równocześnie numer 1 w segmencie samochodów elektrycznych we Francji, Włoszech i Hiszpanii. Potwierdza to jednocześnie trend wzrostowy, jaki notowały samochody elektryczne Stellantis w całym ubiegłym roku. Niekwestionowana jest także pierwsza pozycja koncernu na rynku pojazdów użytkowych (CV) ze wszystkimi rodzajami napędów w Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Hiszpanii i Holandii.
Stellantis jest w elektromobilnym trendzie wzrostowym
W pierwszej połowie 2023 roku koncern sprzedał w trzydziestu krajach Europy prawie 1,44 miliona samochodów osobowych i użytkowych. Oznacza to wzrost o 5,3% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku i przyniosło 19,1% udziału w rynku. Stellantis jest (niezmiennie, bez niespodzianek) europejskim liderem sprzedaży samochodów użytkowych z udziałem w rynku wynoszącym ponad 30%. W pierwszym półroczu sprzedał ich niemal 292,9 tys., co stanowi wzrost o 5,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Równocześnie firma przyspiesza tempo działań prowadzących do bezemisyjnej mobilności. Koncern już oferuje na rynku dwadzieścia cztery modele całkowicie elektryczne (BEV), a zapowiada prawie podwojenie tej liczby do końca 2024 roku.
Obecnie na rynku samochodów elektrycznych Stellantis dominuje w segmencie A, w którym ma 39% udziału. Prawdziwym dominatorem Stellantis jest w segmentach B i B-SUV (odpowiednio – 62% i 53% udziału) oraz segmencie CV (46% udziału).
Podążając drogą ku elektromobilności, Stellantis uruchomił kompleksowy ekosystem Free2move Charge. Tenże zapewnia bezproblemowe ładowanie i zarządzanie energią, zaspokajając wszystkie potrzeby użytkowników pojazdów elektrycznych w domu, w pracy i w trasie.
Uwe Hochgeschurtz, dyrektor operacyjny koncernu w regionie rozszerzonej Europy przyznał, że Stellantis jest silny potęgą swoich marek. – Nasze marki mają mocną pozycję, a każda ma niepowtarzalną osobowość, aby spełnić oczekiwania różnych odbiorców na rynku. Tym samym zapewniają coraz wyższą sprzedaż i budują przyszłość całej Spółki. Nasze znakomite wyniki handlowe w połączeniu z wynikami finansowymi za I półrocze 2023 r. potwierdzają, że jesteśmy na dobrej drodze do mobilności bezemisyjnej, dostępnej dla wszystkich, przy pełnym poszanowaniu środowiska naturalnego. Chciałbym podziękować wszystkim naszym pracownikom i partnerom za ich poświęcenie i zaangażowanie w osiągnięcie tych wyników. Z kolei my, podejmujemy dalsze kroki w realizacji naszego planu strategicznego Dare Forward 2030 – powiedział Uwe Hochgeschurtz.

Rynkowe pozycje grupy Stellantis po I połowie roku
Po dwóch kwartałach 2023 roku grupa może pochwalić się następującymi pozycjami:
> Koncern jest liderem francuskiego i włoskiego rynku samochodów z napędem elektrycznym.
> Stellantis zajmuje pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży modeli hybrydowych typu plug-in (PHEV) we Francji, Włoszech i Hiszpanii. Sukces marki na rynku włoskim buduje nowy Jeep Avenger, natomiast Jeep Compass 4xe jest najchętniej kupowanym tam modelem PHEV.
> Na rynku samochodów osobowych koncern to europejski lider we wszystkich kategoriach napędów.
> Fiat 500 zajmuje pierwsze miejsce w Europie w segmencie A, natomiast Fiat Panda miejsce drugie.
> W segmencie samochodów osobowych z napędem w pełni elektrycznym Stellantis dowodzi zaangażowania na rzecz zerowej emisji CO2, zajmując wiodącą pozycję na największych rynkach, jak francuski, włoski, hiszpański i brytyjski.
A na rynku samochodów dostawczych?
> Stellantis jest liderem segmentu lekkich pojazdów użytkowych (CV) we Francji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Hiszpanii i Holandii. Fiat Ducato jest najchętniej kupowanym furgonem we Włoszech, a Peugeot Partner w Hiszpanii.
> Na rynku lekkich pojazdów użytkowych BEV nawet w mniejszych krajach Stellantis utrzymuje pozycję lidera, zajmując czołowe miejsca w Austrii, państwach Beneluxu, Portugalii i Holandii.
I na zakończenie rodzynek z naszego kraju. Opel Vivaro-e jest najchętniej kupowanym w Polsce w pełni elektrycznym vanem.
Radek Pszczółka
Pozycje modeli koncernu Stellantis na poszczególnych rynkach czytelnie prezentują infografiki